Συγκεκριμένα α Προγράμματα Σπουδών των μαθημάτων των Ομάδων Προσανατολισμού της Α' τάξης Επαγγελματικού Λυκείου έχουν ως εξής:
Α) Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών 1. Αρχές Μηχανολογίας:
Διδακτικά αντικείμενα |
Διδακτικοί στόχοι |
1. Βασικές έννοιες |
Οι μαθητές - τριες |
1.1 Γενικά 1.2 Εφαρμογές της Θερμοδυναμικής 1.3 Διεθνές Σύστημα Μονάδων 1.4 Δύναμη - Ενέργεια - Ισχύς |
• Να γνωρίζουν, ότι η θερμοδυναμική ασχολείται με τα φυσικά φαινόμενα, που μεταβάλλουν εκτός από τα μηχανικά μεγέθη ενός σώματος και τα θερμοδυναμικά μεγέθη ρ,ν,Τ και τις αλληλοεπιδράσεις τους. • Να αναφέρουν πεδία εφαρμογών της θερμοδυναμικής από τις εφαρμογές που βρίσκονται στην κατοικία τους ή σε επαγγελματικούς χώρους με τους οποίους έχουν έρθει σε επαφή, από το χώρο του αυτοκινήτου, κλπ. • Να αναφέρουν τις μονάδες του Διεθνούς Συστήματος • Να εξηγούν τις έννοιες Δύναμη, Ενέργεια, Ισχύς |
1.5 Ουσία - σύστημα - όριο συστήματος - περιβάλλον |
• Να εξηγούν τις βασικές έννοιες της θερμοδυναμικής. Όρους όπως ουσία, σύστημα, όριο συστήματος, περιβάλλον. • Να διακρίνουν την καθαρή ουσία από το μίγμα. • Να είναι σε θέση να ορίζουν τα όρια διαφόρων μηχανολογικών συστημάτων |
1.6 Μορφές ενέργειας |
• Να αναφέρουν τις διάφορες μορφές ενέργειας και να διατυπώνουν τους τύπους που τις εκφράζουν, τις μονάδες μέτρησης τους και να δίνουν σύντομο ορισμό. |
1.7 Ροή ενέργειας από και προς το σύστημα |
• Να γνωρίζουν τη συμβατική φορά που καθορίζει το πρόσημο στη ροή ενέργειας (μηχανικής ή θερμικής) από και προς το σύστημα. |
1.8 Τα καταστατικά μεγέθη ενός συστήματος (ρ, ν, Τ) και η καταστατική εξίσωση |
• Να ορίζουν και να εξηγούν τις έννοιες - κατάσταση ενός συστήματος - θερμοδυναμική κατάσταση - καταστατικά μεγέθη ρ, ν, Τ - εντατικά ή εκτατικά - καταστατική εξίσωση και να γνωρίζουν τις μονάδες μέτρησης τους. |
1.9 Αρχή διατήρησης της μάζας |
• Να διατυπώνουν την αρχή και να την εφαρμόζουν στο ανοικτό σύστημα. • Να διατυπώνουν τον μαθηματικό τύπο, τα μεγέθη και τις μονάδες. • Να είναι σε θέση να αντιληφθούν τις πρακτικές εφαρμογές της αρχής |
1.10 Γραφική παράσταση, στιγμιαίας κατάστασης - Χαρακτηριστικές Θερμοδυναμικές Μεταβολές -Εσωτερική ενέργεια συστήματος Ενθαλπία συστήματος - αλλαγή κατάστασης κυκλικής μεταβολής μέτρηση του έργου. |
• Να απεικονίζουν γραφικά στο διάγραμμα (ρ,ν) την στιγμιαία κατάσταση, την αλλαγή καταστάσεως, την κυκλική αλλαγή και το έργο ογκομεταβολής. • Να εξηγούν ότι πρόκειται για μορφή ενέργειας και ότι αυτή εξαρτάται από την αρχική και τελική κατάσταση του συστήματος και όχι από τη διαδρομή της διεργασίας. • Να αντιληφθούν τη σημασία των διαγραμμάτων στη μηχανολογία • Να αναγνωρίζουν μια μεταβολή που είναι κύκλος. |
2. Θερμότητα 2.1 Θερμότητα - θερμοκρασία |
• Να ορίζουν τις έννοιες της θερμότητας και της θερμοκρασίας. • Να διακρίνουν τις έννοιες σε πραγματικές εφαρμογές • Να αναφέρουν τις μονάδες μέτρησης τους. • Να περιγράφουν τον τρόπο παραγωγής της θερμότητας και τη ΧΡήση της. |
2.2. Θερμική διαστολή (στερεών, υγρών και αερίων) |
• Να διατυπώνουν τους νόμους της θερμικής διαστολής των στερεών, υγρών και αερίων. |
2.3 Η λανθάνουσα και η ειδική θερμότητα - θερμοχωρητικότητα -θεμελιώδης νόμος της θερμιδομετρίας |
• Να εξηγούν απλά τις έννοιες λανθάνουσα και ειδική θερμότητα -θερμοχωρητικότητα. Να ορίζουν τις παραπάνω έννοιες και να γνωρίζουν τις μονάδες μέτρησής τους. • Να διατυπώνουν το νόμο της θερμιδομετρίας, να γνωρίζουν τον τύπο και τα μεγέθη που τον ορίζουν και τις μονάδες και να τον εφαρμόζουν σε απλές τεχνικές εφαρμογές. |
3. Μορφές Μηχανικού Έργου |
• Να διατυπώνουν τον ορισμό του έργου • Να διακρίνουν τις μορφές του έργου • Να υπολογίζουν το έργο • Να εντοπίζουν το έργο που «καταναλώνεται» ή παράγεται • Να προσδιορίζουν ποιοτικά το μέγεθος του έργου |
4. Ο πρώτος θερμοδυναμικός νόμος 4.1 Αρχή διατήρησης της ενέργειας
4.2 Ο πρώτος θερμοδυναμικός νόμος
4.3 Ο πρώτος θερμοδυναμικός νόμος
|
• Να διατυπώνουν την αρχή διατήρησης της ενέργειας. • Να είναι σε θέση να διακρίνουν την αρχή σε διάφορες εφαρμογές • Να ορίζουν το μηχανικό ισοδύναμο της θερμότητας • Να είναι σε θέση να κατανοήσουν τους παράγοντες που εκφράζει το μηχανικό ισοδύναμο της θερμότητας σε διάφορες εφαρμογές |
5. Ο δεύτερος θερμοδυναμικός νόμος |
• Να διατυπώνουν το δεύτερο νόμο της θερμοδυναμικής στις απλές διατυπώσεις του • Να εξηγούν τη σπουδαιότητα που έχει για τη λειτουργία των θερμικών μηχανών. • Να είναι σε θέση να εξηγούν με βάση το νόμο βασικά φαινόμενα, διεργασίες και εφαρμογές |
6 Μηχανικό έργο από τη θερμότητα -Εξέργεια |
• Να διατυπώνουν την έννοια της εξέργειας και της θερμικής απόδοσης • Να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των παραπάνω εννοιών σε μηχανολογικές διεργασίες |
7. Θερμικές κινητήριες μηχανές |
• Να αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές λειτουργίας των θερμικών μηχανών • Να είναι σε θέση να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ των θερμικών κινητήριων μηχανών |
8. Αντλίες - Συμπιεστές
8.1 Κατάταξη αντλιών - αρχή
8.2 Χαρακτηριστικά μεγέθη των
α. Νόμοι της ροής (συνέχειας- Bernoulli). β. Παροχή γ. Ύψος αναρροφήσεως -καταθλίψεως - ολικό δ. Ισχύς ε. Βαθμός απόδοσης στ. Παρατηρήσεις επί των αντλιών, επίδραση της θερμοκρασίας στο ύψος αναρρόφησης σπηλαίωση |
• Να περιγράφουν τις βασικές αρχές λειτουργίας των αντλιών και των συμπιεστών • Να είναι σε θέση να αναφέρουν πολλαπλές εφαρμογές χρήσης τους σε μηχανολογικές εγκαταστάσεις και συσκευές • Να περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά μεγέθη τους με βάση τα οποία επιλέγονται οι αντλίες • Να προσδιορίζουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την αναρρόφηση των αντλιών |
8.3Συμπιεστές Περιγραφή και αναφορά στα είδη τους, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και το πεδίο εφαρμογής τους. |
• Να περιγράφουν τη λειτουργία και να εξηγούν το σκοπό χρήσης τους. • Να τους αναγνωρίζουν στις μηχανολογικές κατασκευές. • Να γνωρίζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους και το πεδίο εφαρμογής τους. |
9. Ειδική Θερμότητα |
• Να διατυπώνουν τον ορισμό της ειδικής θερμότητας και της θερμοχωρητικότητας • Να διατυπώνουν και να αξιοποιούν τον βασικό τύπο της θερμιδομετρίας Q=mcA© στις βασικές του εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς θερμότητας • Να εντοπίζουν πρακτικά τους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τις διεργασίες (πχ ψύξη μηχανής) με βάση τον παραπάνω τύπο. • Να επιλύουν προβλήματα με βάση τον παραπάνω βασικό νόμο |
10. Μετάδοση της θερμότητας 10.1 Τρόποι μετάδοσης της θερμότητας |
• Να αναφέρουν τους τρόπους μετάδοσης της θερμότητας. • Να περιγράφουν το φαινόμενο της μετάδοσης της θερμότητας σε χαρακτηριστικές πρακτικές εφαρμογές π.χ. πυρακτωμένη ράβδος σιδήρου, σώμα κεντρικής θέρμανσης, ήλιος και γη. • Να διακρίνουν τους τρόπους μετάδοσης σε τεχνικές εφαρμογές. |
10.2 Διαφορά θερμοκρασίας και ροή θερμότητας |
• Να εξηγούν την αιτία που προκαλεί το φαινόμενο της ροής θερμότητας. • Να εξηγούν την έννοια της θερμικής ροής (θερμική ισχύς). |
10.3. Μετάδοση της θερμότητας με
10.4. Μετάδοση της θερμότητας με
10.5. Μετάδοση της θερμότητας με
|
• Να αναγνωρίζουν τους τρόπους μετάδοσης της θερμότητας. • Να διατυπώνουν τους τύπους τα μεγέθη που τους ορίζουν και τις μονάδες και να τους εφαρμόζουν κάνοντας στοιχειώδεις υπολογισμούς σε τεχνικές εφαρμογές ώστε να αντιληφθούν τη χρησιμότητα αυτής της γνώσης |
11. Τα καύσιμα και η καύση τους 11.1 Γενικά |
• Να εξηγούν τις έννοιες, καύσιμα, καύση, τέλεια καύση, ατελής καύση. • Να γνωρίζουν ποια είναι τα βασικά συστατικά των καυσίμων, να αναφέρουν τη σύσταση του ατμοσφαιρικού αέρα και τις ιδιότητές του που αφορούν στην καύση. |
11.2 Ταξινόμηση των καυσίμων |
• Να είναι σε θέση να ταξινομούν τα καύσιμα και να αναφέρουν τα είδη, ανάλογα με το κριτήριο διάκρισης. |
11.3 Οι γαιάνθρακες |
• Να αναφέρουν τα είδη των γαιανθράκων και την προέλευσή τους |
11.4 Το ακατέργαστο (αργό) πετρέλαιο και τα παράγωγα του |
• Να αναφέρουν τα προϊόντα της κλασματικής απόσταξης του αργού πετρελαίου. |
11.5 Εξισώσεις καύσης |
• Περιγράφουν τις βασικές εξισώσεις τέλειας καύσης |
11.6 Θερμαντική ικανότητα -καυσιγόνος αέρας - περίσσεια αέρος καυσαέρια |
• Να εξηγούν τις έννοιες θερμαντική ικανότητα - καυσιγόνος αέρας -περίσσεια αέρος - καυσαέρια. |
2. Αρχές Ηλεκτρονικής & Ηλεκτρολογίας:
• ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ: Υ.Α. 85050/Γ2/30-07-2007(Β' 1521)
• ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ: Υ.Α. 85056/Γ2/17-08-2007 (Β' 1562)
3. Τεχνικό Σχέδιο: ΥΑ118829/Γ2/9-11-2006 (Β' 1734)
4. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός - Περιβάλλον Εργασίας - Ασφάλεια & Υγιεινή: ΥΑ21072β/Γ2/28-02-2003 (Β' 304)
5. Εφαρμογές Πληροφορικής: Υ.Α. 8212/Γ2/28-01-2002 (Β' 131)
Β) Ομάδα Προσανατολισμού Διοίκησης και Οικονομίας
1. Οργάνωση & Διοίκηση: ΥΑ74914/Γ2/10-6-08 (1275 Β')
2. Αρχές Λογιστικής: ΥΑ85038/Γ2/30-7-07 (1561 Β')
3. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός - Περιβάλλον Εργασίας - Ασφάλεια & Υγιεινή: ΥΑ21072β/Γ2/28-02-2003 (304 Β')
4. Εφαρμογές Πληροφορικής: Υ.Α. 8212/Γ2/28-01-2002 (131 Β')
Γ) Ομάδα Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής
1. Αρχές Αγροτικής Παραγωγής: ΥΑ85030/Γ2/30-7-07(1448 Β')
2. Αρχές Τεχνολογίας Τροφίμων: ΥΑ85030/Γ2/30-7-07(1448 Β')
3. Αρχές Επιστήμης της Διατροφής: ΥΑ 4219-στ/Γ2/1999 (2325 Β')
4. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός - Περιβάλλον Εργασίας - Ασφάλεια & Υγιεινή: ΥΑ21072β/Γ2/28-02-2003 (304 Β')
5. Εφαρμογές Πληροφορικής: Υ.Α. 8212/Γ2/28-01-2002 (131 Β')
Δ) Ομάδα Προσανατολισμού Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων
1. Ναυτική Τέχνη: Υ.Α. 118830/Γ2/09-11-2006 (1761 Β')
2. Ναυτιλιακές Γνώσεις: Υ.Α. 118830/Γ2/09-11-2006 (1761 Β')
3. Στοιχεία Μηχανών Πλοίου: Υ.Α. 118830/Γ2/09-11-2006 (1761 Β')
4. Τεχνικό Σχέδιο: Υ.Α. 118830/Γ2/09-11-2006 (1761 Β')
5. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός - Περιβάλλον Εργασίας - Ασφάλεια & Υγιεινή: ΥΑ21072β/Γ2/28-02-2003 (304 Β')
6. Εφαρμογές Πληροφορικής: Υ.Α. 8212/Γ2/28-01-2002 (131 Β')