Συγκεκριμένα το ΚΥΣΟΙΠ ενέκρινε το υποβληθέν σχέδιο εφαρμογής δημοπρασιών ΝΟΜΕ, την θεσμοθέτηση και την υλοποίηση του σύμφωνα με την κατατεθείσα από 20/5/2016 έγγραφη εισήγηση, προκειμένου οι Ελληνικές Αρχές να αρχίσουν την εφαρμογή του χάρτη πορείας ακολουθώντας το υπόδειγμα - στόχο της ΕΕ για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, που πρέπει να ολοκληρωθεί έως τον Δεκέμβριο 2017 και στο πλαίσιο αυτό, η αγορά εξισορρόπησης να ολοκληρωθεί ως τον Ιούνιο 2017.
Σύμφωνα με τις μνημονιακές υποχρεώσεις με το σύστημα δημοπρασιών ΝΟΜΕ τον Σεπτέμβριο 2015, οι αρχές θα συζητήσουν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σχεδιασμό του συστήματος δημοπρασιών ΝΟΜΕ, με στόχο να μειωθούν κατά 25% τα μερίδια λιανικής και χονδρικής αγοράς της ΔΕΗ και να πέσουν κάτω από το 50% έως το 2020, ενώ οι οριακές τιμές θα καλύπτουν το κόστος παραγωγής και θα συμμορφώνονται πλήρως με τους κανόνες της ΕΕ. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η επίτευξη συμφωνίας για το ΝΟΜΕ έως τα τέλη Οκτωβρίου 2015, οι αρχές θα συμφωνήσουν με τους θεσμούς διαρθρωτικά μέτρα τα οποία θα εγκριθούν αμέσως και θα οδηγήσουν στα ίδια αποτελέσματα που αναφέρονται ανωτέρω όσον αφορά τα μερίδια αγοράς και τα χρονοδιαγράμματα (βασικό παραδοτέο)».
1.2. Μοντέλο Στόχος
«...Οι Αρχές θα ξεκινήσουν την υλοποίηση του Οδικού Χάρτη για την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Μοντέλου Στόχου για την Ευρωπαϊκή Ενέργεια, ώστε να ολοκληρωθεί έως τον Δεκέμβριο 2017 (βασικό παραδοτέο). Σε αυτό το πλαίσιο, η Αγορά Εξισορρόπησης θα ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο 2017 (βασικό παραδοτέο).»
Σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεννόησης είναι σαφές πως η συμφωνία μεταξύ των Ελληνικών Αρχών και των Θεσμών στοχεύει στην σταδιακή μείωση του μεριδίου αγοράς της ΔΕΗ Α.Ε. κάτω από το 50% έως το 2020. Επιπροσθέτως, στην ίδια συμφωνία είναι σαφές ότι το μοντέλο της ελληνικής αγοράς ενέργειας θα μεταβληθεί από το ισχύον μοντέλο χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ("mandatory pool"), στο Μοντέλο Στόχο έως τον Δεκέμβριο του 2017. Προκειμένου να επιτευχθούν μετρήσιμα αποτελέσματα στην κατεύθυνση της σταδιακής αναμόρφωσης των μεριδίων αγοράς όπως αυτά ισχύουν σήμερα, είναι σαφές ότι ο αποκαλούμενος μηχανισμός ΝΟΜΕ, πρέπει να είναι ένας μηχανισμός συμβατός τόσο με το ισχύον Mandatory Pool όσο και με το Μοντέλο Στόχο: ενώ προσαρμογές θα είναι αναγκαίες για την μετάβαση στο Μοντέλο Στόχο, ο μηχανισμός πρέπει να σχεδιαστεί ώστε να είναι εφαρμόσιμος ανεξάρτητα από το υποκείμενο ρυθμιστικό πλαίσιο. Ο πίνακας 1 παραθέτει το χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη των συμφωνημένων στόχων.
Στο υπάρχον μοντέλο Mandatory Pool, δεν είναι δυνατό να ισχύσει μια Ελεύθερη/Οργανωμένη Προθεσμιακή Αγορά Ενέργειας. Συνεπώς, ο μηχανισμός ΝΟΜΕ που θα εφαρμοστεί την πρώτη υπο-περίοδο, θα ισχύει ως ένας Ρυθμισμένος Μηχανισμός Ειδικού Σκοπού, με τις ετήσιες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας που δημοπρατούνται να ισούνται κατ' έτος με τα ακόλουθα ποσοστά επί του συνολικού όγκου του διασυνδεδεμένου συστήματος του προηγούμενου έτους:
- Για το έτος 2016: Οκτώ ποσοστιαίες μονάδες (8%).
- Για το έτος 2017: Δεκαέξι ποσοστιαίες μονάδες (16%). Η φυσική παράδοση τεσσάρων ποσοστιαίων μονάδων (4%) εκ της ποσότητας του έτους 2017 άρχεται την 1η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους.
- Για το έτος 2018: Δεκαεννέα ποσοστιαίες μονάδες (19%). Η φυσική παράδοση έξι ποσοστιαίων μονάδων (6%) εκ της ποσότητας του έτους 2018 άρχεται την 1η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους.
- Για το έτος 2019: Είκοσι δύο ποσοστιαίες μονάδες (22%). Η φυσική παράδοση εννέα ποσοστιαίων μονάδων (9%) εκ της ποσότητας του έτους 2019 άρχεται την 1η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους.
Οι αντίστοιχοι αριθμοί σχετικά με την μείωση του Μεριδίου Αγοραστή Χονδρικής της ΔΕΗ δεν παρουσιάζονται καθώς αυτοί υπόκεινται επίσης σε διασυνοριακές συναλλαγές.
Η ποσότητα των προς δημοπράτηση προϊόντων, η Κα-τώτατη Τιμή, η Διάρκεια των Προθεσμιακών Προϊόντων, η διαδικασία των Δημοπρασιών, οι υποχρεώσεις των Εναλλακτικών Προμηθευτών περιλαμβάνουν κυρίως (α) δέσμευση των Εναλλακτικών Προμηθευτών να αναπτύξουν τα Μερίδια Λιανικής Αγοράς τους (ο στόχος) και (β) την έγκαιρη και έγκυρη πληρωμή όλων των ποσών που οφείλονται για την χρήση των Προϊόντων Δημοπρασιών και πρόβλεψη για εγγυήσεις με στόχο την διασφάλιση της εκπλήρωσης των υποχρεώσεων, εάν κριθεί αναγκαίο.
Εξαιρέσεις δύνανται να ρυθμίζονται μόνο σε περιπτώσεις απρόβλεπτων γεγονότων όπως προσδιορίζονται στην πρότυπη Γενική Συμφωνία Παράδοσης-Παραλα-βής ηλεκτρικής ενέργειας του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Εμπόρων Ενέργειας. Ο ΑΔΜΗΕ θα παρακολουθεί τέτοια γεγονότα και θα ενημερώνει τον ΛΑΓΗΕ και τη ΡΑΕ.
Οι Δημοπρασίες Προθεσμιακών Προϊόντων θα διεξάγονται από τον ελληνικό Λειτουργό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, δηλαδή τη δημόσια επιχείρηση με την επωνυμία «ΛΑΓΗΕ Α.Ε.». Οι αρμοδιότητες του ΛΑΓΗΕ προβλέπονται στο άρθρο 117 επόμενα του ν. 4001/2011.
Οι κανόνες της αγοράς και οι προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στη διαδικασία των δημοπρασιών, όπως και η διαδικασία των Δημοπρασιών (εφεξής «Κώδικας Συναλλαγών Δημοπρασιών Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας») εγκρίνονται από τη ΡΑΕ μετά από πρόταση του ΛΑΓΗΕ ως αρμόδια αρχή έως το τέλος του Ιουνίου του 2016.
Δικαίωμα συμμετοχής στις δημοπρασίες πώλησης προθεσμιακών προϊόντων έχουν οι Εναλλακτικοί Προ-μηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι είναι κάτοχοι αδειών προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Συμμετεχόντων του Συστήματος Συναλλαγών Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού («ΗΕΠ») και στο Μητρώο Επιλέξιμων Προμηθευτών στις
Δημοπρασίες Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας, τα οποία τηρεί ο Λειτουργός της Αγοράς. Για τον παραπάνω σκοπό, οι Εναλλακτικοί Προμηθευτές οφείλουν να είναι επιπλέον εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Επιλέξιμων Προμηθευτών Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας, το οποίο τηρεί, επίσης, ο ΛΑ-ΓΗΕ, ενώ οφείλουν να εισαχθούν στο Συμπληρωματικό Συμβόλαιο Συναλλαγών Δημοπρασιών Προθεσμιακών Προϊόντων, το οποίο ορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μεταξύ Εναλλακτικών Προμηθευτών, του ΛΑΓΗΕ και της ΔΕΗ.
Οι Βιομηχανικοί Καταναλωτές δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής ως αγοραστές στις δημοπρασίες για προϊόντα ΝΟΜΕ ώστε να αποκτούν ηλεκτρική ενέργεια για τις δικές τους ανάγκες. Αυτό δεν δύναται να παρεμποδίζει Εναλλακτικούς Προμηθευτές που έχουν ή αναπτύσσουν διακριτή επιχειρηματική δραστηριότητα παροχής ενεργείας στην λιανική αγορά από το να συμμετέχουν στις δημοπρασίες για προϊόντα ΝΟΜΕ. Η ΡΑΕ και ο ΛΑΓΗΕ θα θεσπίσουν ρυθμιστικούς μηχανισμούς για να διασφαλιστεί η επίτευξη των στόχων αυτών. Η ΔΕΗ δεν δύναται να θεωρηθεί ως επιλέξιμος αγοραστής στις Δημοπρασίες Προθεσμιακών Προϊόντων.
Στην περίπτωση κατά την οποία η απομείωση του μεριδίου της ΔΕΗ Α.Ε. στη λιανική αγορά του Διασυνδεδεμένου Συστήματος υπολείπεται κατά τουλάχιστον δυο (2) ποσοστιαίες μονάδες του στόχου απομείωσης του αντίστοιχου εξαμήνου, όπως αυτός προσδιορίζεται από την διαίρεση του ετήσιου στόχου σε αντίστοιχα εξάμηνα, η ΡΑΕ, θα προβεί στην αύξηση των προς δημοπράτηση ποσοτήτων του πρώτου εξαμήνου από την παρέλευση του εξαμήνου αναφοράς, με ισοδύναμη αύξηση των προς δημοπράτηση ποσοτήτων του εξαμήνου αυτού.
Εισάγεται παράλληλα μια επιπλέον κοινή Εξαμηνιαία Έκθεση Επιπτώσεων τον Δεκέμβριο του 2017 και εφ' εξής κάθε εξάμηνο, εκδιδόμενη από τις Ελληνικές Αρχές και τους Θεσμούς, η οποία, λαμβάνοντας υπόψη την εισαγωγή του Μοντέλου Στόχου στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την πλήρη εφαρμογή των δομικών μέτρων για τον λιγνίτη, θα αξιολογεί (α) την πιθανή προσαρμογή του Μηχανισμού ΝΟΜΕ, συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής των προς δημοπράτηση ποσοτήτων ΝΟΜΕ με την εφαρμογή των δομικών μέτρων για τον λιγνίτη και (β) την πιθανή ανάγκη να υιοθετηθούν επιπλέον δομικά μέτρα σε συμφωνία με τα χαρακτηριστικά του παραγωγικού χαρτοφυλακίου της ΔΕΗ Α.Ε.
Τι προβλέπει το αναθεωρημένο μνημόνιο
Συγκεκριμένα τα ενεργειακά προαπαιτούμενα της συμφωνίας είναι τα εξής:
▪Το ΚΥΣΟΙΠ θα εγκρίνει τις αρχές βάσει των οποίων θα εφαρμοστούν τα δομικά μέτρα σχετικά με την παραγωγή ισχύος από τις λιγνιτικές μονάδες (οι λεπτομέρειες περιέχονται στο μνημόνιο)
▪Δημοπρασίες ΝΟΜΕ. Οι αρχές θα ολοκληρώσουν την πώληση και θα ξεκινήσουν την παράδοση του 8% της συνολικής ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας που διατέθηκε στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2015.
▪Δημοπρασίες ΝΟΜΕ. Η ΡΑΕ θα αποφασίσει, σύμφωνα με τις προβλέψεις της απόφασης του ΚΥΣΟΙΠ για τα ΝΟΜΕ (i) τις πρόσθετες ποσότητες που θα δημοπρατηθούν, οι οποίες θα πρέπει να ισούνται με τον ετήσιο στόχο για τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική αγορά, π.χ. 12% για το 2017 επί τη συνολική ποσότητα στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2016 (ii) τον αριθμό των δημοπρασιών που χρειάζεται ακόμα να γίνουν το 2017 προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος και (iii) τις ποσότητες ανά δημοπρασία.
▪Δημοπρασίες ΝΟΜΕ. Ο νόμος 4389/2016 θα τροποποιηθεί ως προς την τιμή (reserve price) των δημοπρασιών (prior action) ώστε τον Ιούνιο κάθε έτους, ξεκινώντας από τον Ιούνιο του 2017, οι αρχές θα αναθεωρούν την τιμή (reserve price) βάσει των προτάσεων της ΡΑΕ, ώστε να ενσωματώνονται (i) οι τιμές CO2 όπως προσδιορίζεται στο ν. 4389/2016, όπως τροποποιήθηκε από το ν. 4393/2016, και (ii) επικαιροποιημένα στοιχεία για το κόστος παραγωγής της ΔΕΗ, σύμφωνα με τη μεθοδολογία από την οποία προέκυψε η αρχική τιμή (reserve price).
Με την παραπάνω απόφαση υλοποιούνται όλα τα παραπάνω που έχουν περιληφθεί στο αναθεωρημένο μνημόνιο
δείτε εδώ την απόφαση