Υγεία

Προσοχή σε αυτές τις 7 τροφές: Μπορεί να σας προκαλέσουν την επόμενη κρίση ημικρανίας

Προσοχή σε αυτές τις 7 τροφές: Μπορεί να σας προκαλέσουν την επόμενη κρίση ημικρανίας Φωτογραφία: Pixabay
Κι όμως υπάρχουν τρόφιμα που μπορούν να πυροδοτήσουν κρίσεις ημικρανίας και άλλους τύπους πονοκέφαλου, όμως η σοκολάτα δεν είναι ένας απο αυτούς.

Έρευνες αποδεικνύουν πως ορισμένα τρόφιμα μπορούν να συμβάλλουν πυροδοτώντας κρίσεις ημικρανίας. Το τι προκαλεί πονοκέφαλο ή ημικρανία διαφέρει από άτομο σε άτομο και συχνά, ένας συνδυασμός εκλυτικών παραγόντων οδηγούν σε μια σοβαρή κρίση.

Αυτοί μπορεί να είναι, μεταξύ άλλων, οι περιβαλλοντικές αλλαγές, το τσιγάρο, οι αλλαγές στα επίπεδα ορμονών, το άγχος, το έντονο φως ή οι αλλαγές στις συνήθειες ύπνου. 

Κόκκινο ή λευκό κρασί

Τα θειώδη άλατα, που χρησιμοποιούνται ως συντηρητικά τόσο στο λευκό όσο και στο κόκκινο κρασί, θεωρούνται πιθανός εκλυτικός παράγοντας ημικρανίας.

Αυτό σημαίνει πως το κρασί μπορεί να προκαλέσει σε ορισμένους ανθρώπους πονοκέφαλο, λόγω της συνδυασμένης επίδρασης των θειωδών και του αλκοόλ. Άλλωστε, το αλκοόλ σε οποιοδήποτε ποτό προκαλεί αυξημένη ροή αίματος στον εγκέφαλο και μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση, τα οποία και τα δύο προκαλούν πονοκεφάλους.

Καφές

Τα πράγματα είναι περισσότερο περίπλοκα με τον καφέ. Το ενδεχόμενο να διακόψετε την συνήθη ρουτίνα σας με την κατανάλωση καφεΐνης είναι μια κοινή αφορμή για πονοκεφάλους.

«Αν κοιμηθείτε αργότερα το Σαββατοκύριακο και ξυπνήσετε με πονοκέφαλο, πιθανότατα έχετε πονοκέφαλο από στέρηση καφεΐνης», λέει ο δρ. Daroff.

Λίγη καφεΐνη, ωστόσο, μπορεί στην πραγματικότητα να σας βοηθήσει να απαλλαγείτε από τον πονοκέφαλο, ενώ την ίδια ώρα η καφεΐνη περιλαμβάνεται σε ορισμένες θεραπείες για τον πονοκέφαλο. Η υπερβολική καφεΐνη, από την άλλη, μπορεί να σας κάνει γενικά πιο επιρρεπείς στους πονοκεφάλους.

Οι έρευνες δείχνουν ότι για να περιορίσουν τον κίνδυνο πονοκεφάλου, τα άτομα με ημικρανία θα πρέπει να μειώσουν την ημερήσια πρόσληψη καφεΐνης στα 200 χιλιοστόγραμμα και να καταναλώνουν την ίδια ποσότητα περίπου την ίδια ώρα κάθε μέρα.

Παλαιωμένα τυριά

«Δεν υπάρχουν πολλές έρευνες σχετικά με το τυρί ως παράγοντα ημικρανίας, αλλά είναι γενικά αποδεκτό ότι το παλαιωμένο τυρί είναι πιο πιθανό να προκαλέσει πονοκέφαλο», λέει ο δρ. Rosen.

Ο ένοχος μπορεί να είναι μια ουσία που ονομάζεται τυραμίνη, η οποία σχηματίζεται καθώς οι πρωτεΐνες στο τυρί διασπώνται με την πάροδο του χρόνου. Όσο περισσότερο ωριμάζει ένα τυρί, τόσο περισσότερη τυραμίνη έχει. Μερικά παραδείγματα παλαιωμένων τυριών είναι το μπλε τυρί, το ελβετικό, το τσένταρ, το γκούντα και η παρμεζάνα.

Τυραμίνη μπορεί επίσης να βρεθεί σε επεξεργασμένα ή παστά κρέατα και σε τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το ξινολάχανο και το kimchi. 

Επεξεργασμένο κρέας

«Δεν υπάρχουν επαρκείς μελέτες που να λένε ότι τα επεξεργασμένα κρέατα θα σας προκαλέσουν πονοκέφαλο», λέει ο Rosen.

Ωστόσο, τα νιτρικά άλατα που χρησιμοποιούνται ως συντηρητικά σε χοτ ντογκ, μπέικον και αλλαντικά μπορεί να διαστέλλουν τα αιμοφόρα αγγεία και να προκαλούν πονοκεφάλους σε ορισμένους ανθρώπους, σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Κεφαλαλγίας.

Ενώ η ποσότητα αυτών των χημικών ουσιών στα κρέατα τείνει να είναι αρκετά χαμηλή, ορισμένοι άνθρωποι μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι.

Γλουταμινικό μονονάτριο 

Το γλουταμινικό μονονάτριο (MSG), το οποίο βρίσκεται στη σάλτσα σόγιας και χρησιμοποιείται ως πρόσθετο τροφίμων σε άλλα προϊόντα, είναι ένας κοινός παράγοντας που προκαλεί πονοκέφαλο και μπορεί επίσης να προκαλέσει πεπτικές διαταραχές.

«Η σάλτσα σόγιας ως εκλυτικός παράγοντας ημικρανίας οφείλεται πιθανώς στο MSG, αν και η σάλτσα σόγιας είναι επίσης πολύ αλμυρή, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση, ένα άλλο πιθανό αίτιο πονοκεφάλου», λέει ο δρ. Rosen.

Ένας βασικός τρόπος για να βρείτε σε ποια τρόφιμα «κρύβεται» το MSG είναι να ελέγχετε τις ετικέτες των τροφίμων. Παρόλα αυτά, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το MSG εμφανίζεται φυσικά σε συστατικά όπως η υδρολυμένη φυτική πρωτεΐνη, η αυτολυμένη μαγιά, η υδρολυμένη μαγιά, το εκχύλισμα μαγιάς, τα εκχυλίσματα σόγιας και η απομονωμένη πρωτεΐνη, καθώς και στα φύκια, τις ντομάτες και τα τυριά, σύμφωνα με τον Αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων.

Παγωτό κι όλα τα... παγωμένα

Αυτός ο τσουχτερός πονοκέφαλος μετά την κατανάλωση παγωτού είναι πιθανότατα αντίδραση στο κρύο και όχι στο ίδιο το παγωτό. Ο πονοκέφαλος από παγωτό είναι πιο πιθανός αν έχετε υπερθερμανθεί και ο πόνος συνήθως κορυφώνεται σε περίπου 30 έως 60 δευτερόλεπτα.

«Οι κρύες τροφές, όπως το παγωτό, μπορεί να αποτελούν εκλυτικό παράγοντα ημικρανίας για άτομα που πάσχουν από ημικρανία, αλλά για τους περισσότερους ανθρώπους, ο πόνος υποχωρεί γρήγορα. Η λύση είναι να τρώτε το παγωτό σας ή να πίνετε το κρύο ποτό σας πιο αργά», συμβουλεύει o δρ. Daroff.

Τεχνητά γλυκαντικά

Τεχνητά γλυκαντικά όπως η ασπαρτάμη και η σουκραλόζη έχουν συνδεθεί με πονοκέφαλο σε ορισμένους ανθρώπους, ωστόσο τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι δεν είναι ιδιαίτερα ισχυροί εκλυτικοί παράγοντες ημικρανίας για τους περισσότερους ανθρώπους. «Για την ασπαρτάμη, θα πρέπει να πίνετε τεράστιες ποσότητες για να συσχετιστεί με πονοκεφάλους ως αυτόνομος εκλυτικός παράγοντας», λέει ο Vincent T. Martin, MD, ειδικός στον πονοκέφαλο και καθηγητής κλινικής εσωτερικής ιατρικής στο University of Cincinnati College of Medicine.

Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα τεχνητά γλυκαντικά δεν σχετίζονται με τον πονοκέφαλο, ειδικά όταν συνδυάζονται με άλλους πιθανούς εκλυτικούς παράγοντες ημικρανίας.

Εάν παρατηρήσετε πως έχετε πονοκεφάλους περισσότερο συχνά όταν πίνετε σόδα διαίτης, ίσως να θέλετε να αποφύγετε αυτά τα γλυκαντικά όταν έχετε να αντιμετωπίσει άλλους δυσχερείς παράγοντες όπως το άγχος, η έμμηνος ρύση ή ο κακός καιρός.

Πηγή: Everyday Health