Πώς θα σας φαινόταν να μπορούσατε να φορτίσετε το αυτοκίνητό σας με μια απλή σύνδεσή του στον φορτιστή χωρίς κάρτες ή εφαρμογές; Αυτή η υπηρεσία υπάρχει, ονομάζεται Plug & Charge και αναπτύχθηκε από την ερευνητική ομάδα I-SENSE του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργο eCharge4Drivers.
Για τους οδηγούς, αυτή η τεχνολογία υπόσχεται μια απρόσκοπτη και ασφαλή εμπειρία, εξαλείφοντας τα εμπόδια της αλληλεπίδρασης και απλοποιώντας την καθημερινή χρήση. Το Plug and Charge (PnC), όπως ορίζεται από το πρότυπο ISO 15118-2, απλοποιεί τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων μέσω αυτόματης ταυτοποίησης, εξουσιοδότησης και χρέωσης κατά τη σύνδεση του οχήματος με τον σταθμό φόρτισης, εξαλείφοντας την ανάγκη για RFID κάρτες ή εφαρμογές. Με άλλα λόγια με το που συνδέει κάποιος/α το αυτοκίνητο στον φορτιστή, αυτό αναγνωρίζεται και χρεώνεται αυτόματα. Η τεχνολογία δοκιμάστηκε και επικυρώθηκε από κορυφαίες εταιρείες όπως οι VOLVO, BMW, ABB, Route220, SMATRICS, Hubject και η BFS του ομίλου nrg στην Ελλάδα, σε διάφορες πόλεις, παρέχοντας πολύτιμες γνώσεις και προτάσεις για την προώθηση της υιοθέτησης του PnC στο οικοσύστημα των EV στην Ευρώπη.
Το έργο eCharge4Drivers αποτελεί μια ευρωπαϊκή κοινοπραξία που ενώνει 12 εταίρους -ανάμεσα τους μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η ΒΜW και η VOLVO, ερευνητικά κέντρα και πάροχοι ενέργειας, υπό τον συντονισμό της ερευνητικής ομάδας I-SENSE του ΕΜΠ.
«Μέσα από 4 έτη εντατικής έρευνας σε 10 πιλοτικές τοποθεσίες σε όλη την Ευρώπη, το έργο ανέπτυξε πρακτικές και εμπορικές λύσεις για τη βελτίωση της εμπειρίας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, κατευθυντήριες γραμμές για επενδυτές και κρατικές αρχές σχετικά με τη βιωσιμότητα των υποδομών φόρτισης, συστάσεις για νομική εναρμόνιση και σειρά από καινοτόμα εργαλεία που μπορούν να βελτιώσουν την εμπειρία των οδηγών. Όλα αυτά μάλιστα, με έμφαση στη διερεύνηση των πραγματικών αναγκών, των ανησυχιών και των πεποιθήσεων που έχουν όσοι και όσες οδηγούν ηλεκτρικά οχήματα σήμερα» αναφέρει ο επιστημονικός συντονιστής του έργου, Δρ Άγγελος Αμδίτης Διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης του ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ.
Στο πλαίσιο του έργου, δοκιμάστηκαν σταθμοί φόρτισης σύγχρονων προδιαγραφών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες σε 5 ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Ιταλία, Αυστρία, Ελλάδα και Τουρκία). Οι σταθμοί αυτοί σχεδιάστηκαν για να είναι διαλειτουργικοί, με όλα τα επικαιροποιημένα πρωτόκολλα της ηλεκτροκίνησης και εύχρηστοι, παρέχοντας στον χρήστη λειτουργικές ανέσεις που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, διαφορετικούς τρόπους πληρωμής με κινητό, ad-hoc ή συμβόλαιο, κτλ., σημαντικές λεπτομέρειες και πληροφορίες για τη διαδικασία και το κόστος φόρτισης και άλλα.
Σε αυτούς τους σταθμούς εφαρμόστηκαν «έξυπνες» υπηρεσίες κράτησης θέσεων για φόρτιση (Enhanced Booking Service) οι οποίες επιτρέπουν στους οδηγούς να δεσμεύουν εκ των προτέρων τη θέση και να αποφεύγουν την ταλαιπωρία και την πολύωρη αναμονή μπροστά από κατειλημμένους φορτιστές.
Παράλληλα, δημιουργήθηκε ένα σύστημα ειδοποιήσεων (ακόμα και μέσω SMS) με σκοπό να ενημερώνονται οι οδηγοί σε πραγματικό χρόνο ώστε να αποφεύγεται η άσκοπη κατάληψη θέσεων και να ενισχύεται η ομαλή λειτουργία των υποδομών φόρτισης. Αναπτύχθηκε επίσης ένα σύστημα έξυπνης πλοήγησης των οδηγών, βάσει του προορισμού τους και των ενεργειακών αναγκών φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων τους, για τον αποδοτικότερο προγραμματισμό των διαδρομών τους.
Τέλος, αναπτύχθηκε μια ολοκληρωμένη εφαρμογή Charging Point (CP) Location Tool που δοκιμάστηκε στην Βαρκελώνη, στη Νότια Ιταλία και το Λουξεμβούργο, με τη χρήση της οποίας, οι Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούν να αναπτύσσουν ή να επεκτείνουν το δίκτυο των σημείων φόρτισης που προσφέρουν στους πελάτες τους, με γνώμονα το κόστος και τις πραγματικές ανάγκες φόρτισης των οχημάτων τους.
«Το έργο επικεντρώθηκε στις δοκιμές τεχνολογιών για μια βιώσιμη και πράσινη φόρτιση με σκοπό την αποδοτικότερη αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη φόρτιση ακόμα και σε τοπικό επίπεδο (π.χ. φωτοβολταϊκά στέγης). Αυτό επιτρέπει μια οικονομική φόρτιση με το μέγιστο περιβαλλοντικό όφελος, καθώς οι οδηγοί μπορούν να επιλέγουν το επιθυμητό επίπεδο φόρτισης και να μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα των μετακινήσεών τους. Παράλληλα, το Έξυπνο Σύστημα Διαχείρισης Φόρτισης (EMS), που έχει ήδη τοποθετηθεί σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, εξισορροπεί την κατανάλωση ενέργειας, προωθεί τη χρήση ηλιακής ενέργειας και υποστηρίζει ταχυφορτιστές υψηλής ισχύος (HPC). Πρόκειται για έναν σημαντικό πυλώνα που θα διευκολύνει την ένταξη των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά, και θα περιορίσει σημαντικά την επιβάρυνση στο ηλεκτρικό δίκτυο» σημειώνει ο Δρ Άγγελος Αμδίτης.
Μια ακόμη καινοτόμος εφαρμογή με εγκατάσταση σημείων φόρτισης σε κολώνες φωτισμού σε κατοικημένες περιοχές δοκιμάστηκε στη Γκρενόμπλ της Γαλλίας. Η συγκεκριμένη λύση μπορεί να φέρει τεράστια οφέλη σε πόλεις με πυκνή δόμηση, όπου πολλοί οδηγοί δεν έχουν ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης, αλλά ούτε και τη δυνατότητα φόρτισης στο σπίτι.
Επιπλέον, για τους οδηγούς ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων, η φόρτιση στη Βαρκελώνη και στο Βερολίνο έχει ήδη περάσει σε νέα εποχή χάρη στη χρήση του Battery Swapping, δηλαδή της ανταλλαγής μπαταριών. Αυτή η καινοτόμος υπηρεσία επιτρέπει στους χρήστες να αντικαθιστούν εύκολα και γρήγορα (<1’) τις εξαντλημένες μπαταρίες τους σε στρατηγικά τοποθετημένους σταθμούς. Το μοντέλο των αυτόματων σταθμών αλλαγής μπαταριών, είναι ήδη ιδιαίτερα δημοφιλές σε χώρες της Ανατολικής Ασίας και έχει κερδίσει την αποδοχή των Ευρωπαίων. Με τη συνεχή του εξέλιξη, διαφαίνεται η δυνατότητα να επεκταθεί σε ένα ευρύτερο δίκτυο και να ενσωματωθεί στη δημόσια συγκοινωνία, ενισχύοντας τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.
Εξερευνήθηκαν επίσης εναλλακτικά προφίλ χρέωσης και τιμολόγησης, με έμφαση στη βιωσιμότητα και τις ανάγκες του οδηγού. Συγκεκριμένα η Βαρκελώνη εισήγαγε δυναμικά τιμολογιακά συστήματα ανάλογα με τον τύπο οχήματος και την ώρα της ημέρας, ενώ η Γκρενόμπλ εισήγαγε ένα σύστημα χρεώσεων βασισμένο στην κατανάλωση kWh και τον χρόνο στάθμευσης, καταφέρνοντας να επιτύχει ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, να διασφαλίσει την εναλλαγή οχημάτων και να διατηρήσει στο δίκτυο μόνο τους «ενεργούς» συνδρομητές.
«Οι λύσεις αυτές δεν είναι μελλοντικά οράματα. Έχουν ήδη δοκιμαστεί με επιτυχία σε 10 ευρωπαϊκές πόλεις, προσαρμοσμένες στα δεδομένα κάθε περιοχής. Η εφαρμογή τους στην Ευρώπη και στην Ελλάδα αναμένεται να βελτιώσει δραστικά την εμπειρία χρήσης, δημιουργώντας ένα αποτελεσματικό, προσβάσιμο και οικολογικό δίκτυο φόρτισης. Με την υποστήριξη της ομάδας I-SENSE του ΕΠΙΣΕΥ, αυτές οι καινοτομίες έχουν την δυνατότητα να αναβαθμίσουν την καθημερινότητα των οδηγών ηλεκτρικών οχημάτων και να επιταχύνουν την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη αλλά και στη χώρα μας» καταλήγει ο Δρ Αμδίτης.
{https://www.youtube.com/watch?v=EQtTNbKbqJw}



























