Παιδεία

Παρατράγουδα με το πρώτο κουδούνι στα ιδιωτικά σχολεία καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί

Παρατράγουδα με το πρώτο κουδούνι στα ιδιωτικά σχολεία καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί
Παρανομίες με το ωράριο και απλήρωτη εργασία συνθέτουν την πρώτη μέρα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στα σχολεία.

Το πρώτο κουδούνι στα σχολεία ήχησε για την φετινή σχολική χρονιά όμως όπως καταγγέλλουν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί το ξεκίνημα των μαθημάτων έφερε και τις πρώτες γκρίνιες καθώς καταγράφονται παρανομίες με το ωράριο και επιβολή απλήρωτης εργασίας, κυρίως σε «ανεπιθύμητους» συναδέλφους.

Όπως τονίζεται από πλευράς ΟΙΕΛΕ «Σύμφωνα με καταγγελίες δεκάδων εκπαιδευτικών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, η κατάρτιση των ωρολόγιων προγραμμάτων από τους Διευθυντές των ιδιωτικών σχολικών μονάδων δεν γίνεται με βάση το νόμο, αλλά, α) με στόχο τη μείωση του εργασιακού κόστους, β) την εξυπηρέτηση των «κολλητών»/συγγενών της διοίκησης, γ) τον φρονηματισμό των εκπαιδευτικών, ιδίως αυτών που διαμαρτύρονται για τις εργασιακές συνθήκες ή έχουν καταγεγραμμένη συνδικαλιστική δράση.
Έτσι, έχουμε σοβαρότατες καταγγελίες για υπέρβαση του νόμιμου διδακτικού και εργασιακού ωραρίου, συχνά με το πρόσχημα του διευρυμένου ωραρίου (που στα ιδιωτικά σχολεία φθάνει έως τις 40 ώρες) ή με το «φιλότιμο που θα πρέπει να έχει ο καλός εκπαιδευτικός, ώστε να κάθεται 1-2 ώρες παραπάνω (!!) στην εργασία του». (Φαίνεται ότι μόνο ο εργαζόμενος και όχι ο εργοδότης – που κόβει από όπου μπορεί για να μεγιστοποιήσει τα κέρδη του – οφείλει να διαθέτει το περιβόητο «φιλότιμο»…).»

Τι καταγγέλλουν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί:

  • Ότι με τα νέα ωρολόγια προγράμματα που κάποια σχολεία καταρτίζουν, το ωράριο παραμονής υπερβαίνει κατά πολύ τις 30 ώρες εβδομαδιαίως που ο νόμος προβλέπει ως το μέγιστο όριο
  • Ότι συχνά οι Διευθυντές βάζουν ημερήσιο ωράριο παραμονής πάνω από τις 6 ώρες ημερησίως (συχνά 8 ή και 9 ώρες) με πρόσχημα ότι κάποια άλλη ημέρα θα βάλουν λιγότερες, ώστε να γίνει ο «συμψηφισμός» και το ωράριο να μην υπερβαίνει τις 30 ώρες
  • Ότι οι Διευθυντές τους αναφέρουν ότι με το διευρυμένο πρόγραμμα δεν «βγαίνει» το ωράριο, αν τηρηθεί πιστά η νομοθεσία (!)
  • Ότι σε ανθρώπους που συχνά διαμαρτύρονται για την τήρηση της νομιμότητας και τα δικαιώματά τους, επιβάλλονται τιμωρητικά προγράμματα (πχ, πολύ περισσότερες ώρες του νόμιμου, μεγάλος αριθμός κενών ανάμεσα σε διδακτικές ώρες για πολύωρη «εκδικητική» παραμονή στη σχολική μονάδα, συνεχείς εφημερίες), όταν κάποιοι άλλοι, κυρίως «κολλητοί» και συγγενείς της διοίκησης, απολαμβάνουν προκλητική μεταχείριση
  • Ότι συχνά επιβάλλονται καθήκοντα που δεν προβλέπονται για το εκπαιδευτικό έργο (συνοδεία σχολικών λεωφορείων, επιτήρηση μαθητών για την επιβίβαση σε σχολικά, απογευματινή φύλαξη χωρίς αμοιβή)
  • Ότι δεν τηρούνται τα προβλεπόμενα για την ωρίμανση ωραρίου
  • Ότι κανείς δεν αμείβεται υπερωριακά για τις αντικαταστάσεις, με το πρόσχημα της φύλαξης, αν και οι διοικήσεις απαιτούν κανονικό μάθημα

H ΟΙΕΛΕ ξεκαθαρίζει ότι δεν θα επιτρέψει τέτοιου είδους πρακτικές, καλώντας μάλιστα τους εκπαιδευτικούς να προβαίνουν έστω και ανώνυμα σε καταγγελίες για ζητήματα ωραρίου, διευκρινίζοντας παράλληλα προς πάσα κατεύθυνση ότι:

1. Το ωράριο παραμονής στη σχολική μονάδα είναι αυστηρά έως 6 ώρες την ημέρα και έως 30 ώρες την εβδομάδα (8-2 αναφέρει ρητά ο νόμος). Όπως μας τονίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας αλλά και από τους νομικούς μας, καμιά υπέρβαση του 6ωρου δεν επιτρέπεται!

2. Ο εκπαιδευτικός παραμένει στη σχολική μονάδα μετά το πέρας του διδακτικού του ωραρίου, μόνο εάν ο Διευθυντής του αναθέσει συγκεκριμένα καθήκοντα που όμως δεν μπορεί να είναι διδακτικά (πχ, ενημέρωση γονέων, παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, διόρθωση εργασιών/διαγωνισμάτων κ.λπ.). Αν δεν του ανατεθούν συγκεκριμένα καθήκοντα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αποχωρήσει με τη λήξη του διδακτικού του ωραρίου, πριν τη συμπλήρωση των 6 ωρών.

3. Εάν θέλουν τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια να εφαρμόσουν διευρυμένο ωράριο, τότε ας μην παραβιάζουν το ωράριο των εκπαιδευτικών αποζητώντας (με το περίφημο «φιλότιμο»…) απλήρωτη εργασία, αλλά είτε να αμείψουν υπερωριακά τους πλήρως ωραρίου (μόνο με τη βούλησή τους), είτε να δώσουν ώρες σε εκπαιδευτικούς μειωμένου ωραρίου (μόνο με τη βούλησή τους), είτε να προσλάβουν νέους εκπαιδευτικούς.

4. Σε οποιαδήποτε υπέρβαση του διδακτικού ωραρίου για λόγους έκτακτης ανάγκης (πχ αντικατάσταση ασθενούς), είναι υποχρεωτική η καταβολή της σχετικής αποζημίωσης που προβλέπει η εκπαιδευτική νομοθεσία. Ο Διευθυντής δεν μπορεί να επιβάλει υπερωρίες περισσότερες των 5 ωρών εβδομαδιαίως και 20 ωρών μηνιαίως.

5. Αντιστοίχως, υπερωριακή αμοιβή οφείλεται σε υπέρβαση του ωραρίου παραμονής (ή εργασιακού ωραρίου). Η διαφορά με το διδακτικό ωράριο είναι πως δεν μπορεί η διοίκηση να επιβάλλει υπέρβαση του ωραρίου παραμονής. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με τη συναίνεση του εκπαιδευτικού.

6. Οι αντικαταστάσεις οφείλουν να αμείβονται υπερωριακά (με βάση τις νομοθετικές προβλέψεις για τις υπερωρίες), από τη στιγμή που οι εκπαιδευτικοί παρέχουν διδακτικό έργο.

7. Κανείς δεν μπορεί να υποχρεώσει εκπαιδευτικό για εργασία στις απογευματινές δράσεις (ιδίως χωρίς αμοιβή). Εννοείται, φυσικά, ότι η επιβολή καθηκόντων έξω από τα διδακτικά/γραφειοκρατικά που προβλέπονται για έναν εκπαιδευτικό συνιστά βαρύτατη παρανομία.

8. Το ωρολόγιο πρόγραμμα πρέπει να είναι αναρτημένο σε εμφανή θέση στο γραφείο διδασκόντων!