Ένα από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια στον κόσμο, το Χίθροου του Λονδίνου, δοκιμάζει την τεχνητή νοημοσύνη στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας. Η δοκιμή έχει ήδη γίνει σε περισσότερες από 40.000 πτήσεις, ωστόσο οι ειδικοί προειδοποιούν ότι τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης έχουν περιορισμούς.
Το νέο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης (AI) δοκιμάζεται στο Χίθροου για να βοηθήσει τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στη διαχείριση του πιο συμφορημένου εναέριου χώρου του Ηνωμένου Βασιλείου. Στο Χίθροου, το τέταρτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στον κόσμο, πραγματοποιούνται ετησίως μισό εκατομμύριο πτήσεις - κατά μέσο όρο 90 πτήσεις την ώρα.
Ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον αποτελεσματικό συντονισμό για τη διατήρηση της ασφάλειας και την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων.
Πώς λειτουργεί
Η μηχανή τεχνητής νοημοσύνης, που ονομάστηκε «Amy», συνδυάζει δεδομένα ραντάρ και βίντεο για την παρακολούθηση αεροσκαφών σε όλο το αεροδρόμιο, δημιουργώντας μια ολιστική απεικόνιση των θέσεων των αεροσκαφών.
Η NATS, η οποία επιβλέπει τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, αναφέρει ότι η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει τους ελεγκτές να παρακολουθούν τα αεροσκάφη ακόμη και όταν αυτά βρίσκονται εκτός οπτικού πεδίου, χρησιμοποιώντας κάμερες 4K και ραντάρ.
Το σύστημα παρέχει βασικές λεπτομέρειες για κάθε αεροσκάφος, όπως τον αριθμό πτήσης, τον τύπο του αεροσκάφους και αν πρόκειται για προσγείωση ή απογείωση.
Παρέχοντας δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, η τεχνητή νοημοσύνη βοηθά τους ελεγκτές να λαμβάνουν ταχύτερες και πιο τεκμηριωμένες αποφάσεις.
Η NATS αναφέρει ότι προετοιμάζεται για έναν πλήρως λειτουργικό «ψηφιακό πύργο έκτακτης ανάγκης» μέχρι το 2027.
Αυτός θα χρησιμεύει ως εφεδρικό σύστημα, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης ή διαταραχών, χωρίς να απαιτείται οπτική επαφή με τους διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης.
Ωστόσο, οι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι τέτοια συστήματα τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να έχουν περιορισμούς.
Για παράδειγμα, ο Κόλιν Ρίγκμπι από το πανεπιστήμιο Keele, έθεσε ζήτημα με τα δεδομένα που συλλέγει το σύστημα AI, τονίζοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι πιθανό να έχει εκπαιδευτεί σε νορμάλ συνθήκες λειτουργίας ενός αεροδρομίου. «Στην πραγματικότητα, ωστόσο, χρειάζεσαι βοήθεια όταν οι συνθήκες είναι έκτακτες, ξεφεύγουν από τη ρουτίνα, κάτι πάει στραβά».
Η NATS τονίζει ότι το σύστημα Amy έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί παράλληλα με τους ελεγκτές.
Αεροδρόμια στη Σιγκαπούρη, τη Νέα Υόρκη και το Χονγκ Κονγκ εξετάζουν την εφαρμογή παρόμοιων ψηφιακών λύσεων.
Με πληροφορίες από Euronews.com





























