Η νέα σχολική χρονιά δεν ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς καθώς η αιφνιδιαστική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις τάξεων και οι αντίστοιχες καταργήσεις τμημάτων δημιούργησε αλαλούμ σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας. Γονείς και εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν στο παραπέντε του πρώτου κουδουνιού στις τάξεις για τις συγχωνεύσεις με τις μετακινήσεις μαθητών να θεωρούνται τελεσίδικες και αρκετούς εξ αυτών να πρέπει με το «έτσι θέλω» από πλευράς Υπουργείου να αλλάξουν μέχρι και σχολείο και να φοιτήσουν στο αμέσως διαθέσιμο της γειτονιάς όπου δεν έχει συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών οπότε θα στελεχωθούν με όσα παιδιά περίσσεψαν από τα υπόλοιπα.
Οι εκκλήσεις για τάξεις των 15 μαθητών έχοντας πάντα κατά νου και το ζήτημα μαθησιακών προβλημάτων έπεσαν πανηγυρικά στο κενό και εφαρμόζεται ό,τι ακριβώς πάλευαν χρόνια γονείς και εκπαιδευτικοί να αποφύγουν. Οι τάξεις «συνωστισμού» γίνονται με την βούλα του Υπουργείου Παιδείας ο κανόνας, αδιαφορώντας για το αν οι υποδομές και τα τετραγωνικά των τάξεων επαρκούν για να δεχθούν 26 μαθητές στα Δημοτικά και 28 στα Γυμνάσια/ Λύκεια.
Ενδεικτική η καταγγελία της ΕΛΜΕ Κέρκυρας «Δε λογαριάζουν ούτε καν τη μείωση των μαθητών σε τμήματα που έχουν μαθητές με ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες όπως προβλέπεται. Το Υπουργείο στοιβάζει σαν «σαρδέλες» τους μαθητές στις τάξεις, καταργεί παράλληλες και τμήματα ένταξης, ειδικότητες σε ΕΠΑΛ και κατευθύνσεις σε ΓΕΛ. Την ίδια στιγμή εκατοντάδες εκπαιδευτικοί βγαίνουν λειτουργικά υπεράριθμοι/ες αφού μετά το κόψιμο των τμημάτων πολύ περισσότεροι θα αναγκαστούν να μετακινηθούν ακόμη και σε 2-3-4 σχολεία για να καλύψουν το ωράριό τους. Εκατοντάδες θα είναι και οι αναπληρωτ(ρι)ες που δε θα προσληφθούν τη φετινή σχολική χρονιά.»
Ο Υπουργός Παιδείας απαντά στις αντιδράσεις, κάνοντας λόγο για «εξορθολογισμό» και καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα
Μάλιστα ο υπουργός Παιδείας σε συνέντευξή του στον ALPHA έδωσε την δική του απάντηση στις αντιδράσεις για τις συγχωνεύσεις των τάξεων λέγοντας ότι το υπουργείο προχωρά σε έναν εξορθολογισμό του αριθμού τμημάτων, τον οποίο χαρακτήρισε «απολύτως αναγκαίο», ενώ σημείωσε ότι αφορά το 2% περίπου του συνόλου των τμημάτων της επικράτειας. «Προχωρούμε σε εξορθολογισμό τμημάτων για να πετύχουμε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα», τόνισε ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι ο ελληνικός μέσος όρος μαθητών ανά εκπαιδευτικό είναι πιο χαμηλός από τον ευρωπαϊκό (8,2 μαθητές ανά εκπαιδευτικό στην Ελλάδα). «Κοιτάμε εκπαιδευτικά το ζήτημα, για να πετύχουμε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα».
Σε δηλώσεις του στο Dnews δάσκαλος σε σχολείο της Ανατολικής Αττικής δίνει την δική του απάντηση στα λεγόμενα του Υπουργού ότι «Καθιερώνονται τμήματα 26-27 παιδιών χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν διαγνώσεις και μαθησιακές δυσκολίες. Εκατοντάδες τμήματα σε όλη τη χώρα εξαφανίζονται. Η ποιότητα της μαθησιακής διαδικασίαςτορπιλιζεται με τρόπο αισχρό. Θέλω απλά οι γονείς να σκεφτούν σε τι σχολείο θα μπουν τα παιδιά τους. Πληρώνουν φόρους για να στοιβάζονται τα παιδιά τους σε τάξεις 27 ατόμων χωρίς καμία μέριμνα για τα παιδιά με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες καθώς και ο θεσμός της παράλληλης συρρικνώνεται ξεδιάντροπα.»
«Στοίβαγμα» στις τάξεις με τις ευλογίες του Υπουργείου και οι «περισσευούμενοι» μαθητές σε άλλα σχολεία
Στο ίδιο μήκος κύματος και η ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων της Περιφέρειας Πελοποννήσου που όπως καταγγέλλει «Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα παιδιά μας σαν να είναι κόστος και νούμερα! Σχολικός ψυχολόγος και νοσηλευτής ανά σχολική μονάδα φαντάζει σαν όνειρο μακρινό! Και τώρα ακόμα ένα σημαντικό βαρίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία, που αποκτά όλο και περισσότερα αντιπαιδαγωγικά χαρακτηριστικά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στο νομό Λακωνίας συγχωνεύονται 10 διαφορετικές τάξεις σε 7 σχολεία, δημιουργώντας τεράστια αναστάτωση σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Η ίδια κατάσταση επικρατεί σε όλες τις βαθμίδες, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Μία άλλη πτυχή των προθέσεων της κυβέρνησης είναι αυτό που δρομολογείται σε όλη την Περιφέρεια Πελοποννήσου, όπου αντί στις Α’ τάξεις να δημιουργήσει 2 τμήματα 15 π.χ. μαθητών (δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε για τη σημασία των μικρών τμημάτων σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία της ζωής ενός παιδιού), δημιουργεί ένα τμήμα 25 μαθητών και τα «περισσευούμενα» τα μετακινεί σε άλλα σχολεία!
Μια τέτοια ενέργεια είναι τουλάχιστον απαράδεκτη, αφού δημιουργεί ακόμα περισσότερα πολυπληθή τμήματα και μάλιστα σε περιπτώσεις τάξεων με γνωματεύσεις μαθητών, το οποίο δυσχεραίνει το έργο του εκπαιδευτικού και στερεί από τα παιδιά μας την ισότιμη εκπαίδευση με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες του/της καθενός/μιάς. Επίσης, σύμφωνα με την εγκύκλιο, οι μαθητές που «περισσεύουν» μετακινούνται σε όμορα σχολεία! Μαθητές που μέχρι χθες πήγαιναν σε ένα σχολείο με τους συμμαθητές τους θα τους αναγκάσουν να αλλάξουν εκπαιδευτικό περιβάλλον για λόγους αδιανόητους παιδαγωγικά, στερώντας τους ακόμη το δικαίωμα να φοιτούν στο σχολείο της γειτονιάς προσθέτοντας κι άλλες δυσκολίες στην ένταξή τους στο σχολικό περιβάλλον και στις οικογένειές τους για την μετακίνησή τους.»
Αιγάλεω: «Τα παιδιά μας δεν είναι κουκιά που τα μετράμε και δεν μας βγαίνουν, άρα τα μαγειρεύουμε ανάλογα»
Ανάστατοι είναι οι γονείς (και) στο Αιγάλεω καθώς όπως καταγγέλλουν αντί το Υπουργείο να προχωρήσει στην μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα και επομένως στην ενίσχυση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου που διενεργείται σε κάθε τμήμα, στοιβάζει πλέον 28 μαθητές ανά τάξη και μάλιστα με δεδομένο ότι πολλά σχολικά κτήρια είναι παλαιά, με κακή συντήρηση, ελλιπή εξοπλισμό και μικρές αίθουσες. Με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, η Ένωση Γονέων Αιγάλεω καταδικάζει τις επιεικώς απαράδεκτες πρακτικές που εφαρμόζει το Υπουργείο Παιδείας με την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα και την συγχώνευση τμημάτων, στοιβάζοντας τα παιδιά στην πραγματικότητα, στην εποχή που ζητούμενο είναι η ενίσχυση της ποιότητας της εκπαίδευσης και μάλιστα όταν οι κυβερνητικές εξαγγελίες περιγράφουν την «ανάπτυξη της οικονομίας»! Αντί το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει στην μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα και επομένως στην ενίσχυση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου που διενεργείται σε κάθε τμήμα, στοιβάζει πλέον 28 μαθητές ανά τάξη και μάλιστα με δεδομένο ότι πολλά σχολικά κτήρια είναι παλαιά, με κακή συντήρηση, ελλιπή εξοπλισμό και μικρές αίθουσες»
«Εκπαιδευτικό έγκλημα οι συγχωνεύσεις»
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ιεράπετρας με σχετική του ανακοίνωση καταδικάζει την συγχώνευση τμημάτων του Δημοτικού Σχολείου. «Εμείς, ως γονείς και κηδεμόνες οφείλουμε να πράξουμε τα δέοντα και να μην επιτρέψουμε να γίνει αυτό το εκπαιδευτικό έγκλημα στα παιδιά μας, σε μια τόσο ευαίσθητη ηλικία» τονίζουν οι γονείς.
Οι διαμαρτυρίες αναμένονται να κλιμακωθούν καθώς όπως προαναγγέλλουν γονείς και εκπαιδευτικοί η κατάσταση που θα επικρατήσει στις τάξεις προβλέπεται χαώδης και αν δεν αντιδράσουν το μέλλον της εκπαίδευσης προαλείφεται αβέβαιο.