Διεθνή

Γιατί οι Αμερικανοί «τρέμουν» τη χειραγώγηση από την ΑΙ στις εκλογές

PIXABAY PIXABAY
Ειδικοί θεωρούν ότι θα υπάρξει «επικοινωνιακό χάος»

Όταν πριν μερικούς μήνες, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Google, Eric Schmidt, είπε στο NBC, ότι «οι εκλογές του 2024 στις ΗΠΑ, θα είναι ένα χάος επειδή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν μας προστατεύουν από την ψευδή τεχνητή νοημοσύνη», πολλοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν να χαρακτηρίσουν τη δήλωση υπερβολική.

Τα συνεχή όμως περιστατικά deep fake news, η προϊστορία με το τεράστιο σκάνδαλο της Cambridge Analytica , - θα αναφερθούμε παρακάτω- , τα αλλεπάλληλα fake videos από τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά και οι κανονισμοί, που απεγνωσμένα προσπαθεί να εφαρμόσει η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες, για την χρήση της ΑΙ, μαρτυρούν, ότι οι κίνδυνοι για τις εκλογές, όχι μόνο είναι πολλοί αλλά και πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Το «παράδειγμα» του Νιου Χάμσαϊρ

Πριν από λίγο καιρό, στους προκριματικούς των Ρεπουμπλικάνων στο Νιου Χάμσαϊρ των ΗΠΑ και καθώς οι ψηφοφόροι ετοιμάζονταν να μεταβούν στις κάλπες, έλαβαν μία κλήση κατασκευασμένη από εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης. Ήταν ένα φωνητικό μήνυμα, από τον πρόεδρο Τζο Μπάϊντεν, που καλούσε τους ψηφοφόρους, να μην ψηφίσουν, για να ενισχύσουν τον Ντόναλντ Τραμπ. Φυσικά επρόκειτο για deep fake ηχητικό. Ακούστε το :

{https://www.youtube.com/watch?v=FCs_zFbkf0M&t=5s}

Χρειάστηκε η επέμβαση του τμήματος Δικαιοσύνης της Πολιτείας του Νιου Χάμσαϊρ , το οποίο ειδοποίησε το κοινό για το πλαστό μήνυμα και κάλεσε τους πολίτες να μεταβούν στις κάλπες. Έγινε μάλιστα γνωστό και ποια ήταν η εταιρεία που το δημιούργησε.

Τι άφησε πίσω του το σκάνδαλο με την Cambridge Analytica 

Για να καταλάβουμε πόσο «δυνατές» είναι αυτές οι πρακτικές χειραγώγησης των ψηφοφόρων, ας θυμηθούμε πώς επηρέασε το σκάνδαλο Cambridge Analytica, τις προηγούμενες εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και το δημοψήφισμα για το Brexit.
Από το 2010, συλλέχθηκαν προσωπικά δεδομένα, από 80 και πλέον εκατομμύρια χρήστες του Facebook, από την Βρετανική εταιρεία συμβούλων Cambridge Analytica, με «στόχο», τη διαφήμιση. Όπως όμως αποκαλύφθηκε, 8 χρόνια αργότερα, από τον Κρίστοφερ Γουάιλι, πρώην υπάλληλο της Cambridge Analytica, σε συνεντεύξεις στις εφημερίδες «The Guardian» και «The New York Times», όλα αυτά τα στοιχεία, χρησιμοποιήθηκαν για να δημιουργηθούν ψυχολογικά προφίλ των χρηστών και εν τέλει, να «βομβαρδιστούν» από διαφημίσεις υπέρ της προεκλογικής εκστρατείας των Τεντ Κρουζ και Ντόναλντ Τραμπ, το 2016. Όπως ήταν φυσικό η υπόθεση «οδηγήθηκε», στα δικαστήρια. Το πρωτοφανές όμως γεγονός της δημιουργίας ειδικού «προφίλ ψηφοφόρου» και τελικά της χειραφέτησης της ψήφου Αμερικανών πολιτών, έδειξε το τι επρόκειτο να ακολουθήσει.

Τώρα όλοι...τρέχουν να θέσουν όρια

Η εμπλοκή της Τεχνητής Νοημοσύνης, στον τρόπο εξάπλωσης της είδησης και ο ρόλος που παίζει ήδη στα Μέσα Ενημέρωσης, έκανε τους φόβους μεγαλύτερους, για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί στις επερχόμενες εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες ,να λειτουργήσει ενδεχόμενα, η «βιομηχανία deep fake», υπέρ ενός υποψηφίου.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες, σπεύδουν λοιπόν τώρα, να οριοθετήσουν «κόκκινες γραμμές», για να περιορίσουν τις πιθανότητες, εργαλεία ΑΙ, να εμπλακούν στις εκλογές. Στις 14 Μαρτίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε πληροφορίες από οκτώ μεγάλες πλατφόρμες social media να πάρουν μέτρα σε ότι αφορά τους κινδύνους για τις εκλογικές διαδικασίες που συνδέονται με την παραγωγή υλικού AI. Λίγο καιρό πριν, κορυφαίες πλατφόρμες, όπως οι Amazon, Meta, Microsoft, OpenAI, TikTok και X, υπέγραψαν σειρά δεσμεύσεων ώστε να συνεργαστούν για να εντοπίζουν και να αντιμετωπίζουν το κακόβουλο περιεχόμενο AI, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις εκλογές.
Φτάνουν όμως οι προθέσεις; Φυσικά όχι. Στις ΗΠΑ δεν υπάρχει ομοσπονδιακή νομοθεσία που να διέπει τη χρήση της ΑΙ ή νόμοι που να απαγορεύουν την τεχνολογία deepfake. Όσο δε πλησιάζουν οι εκλογές, φαίνεται απίθανο, να «περάσουν», μεγάλης αυστηρότητας τέτοιοι νόμοι.

Η ανακοίνωση της OpenAI

Πριν μερικές ημέρες η OpenAI, ανακοίνωσε μία νέα εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης, που ονόμασε «Voice Engine», η οποία βασίζεται στην τεχνολογία text to speech. Είναι δηλαδή μία εφαρμογή κλωνοποίησης φωνής, που όμως μιμείται με μεγάλη ακρίβεια ανθρώπινη φωνή, με δείγμα... μία πρόταση! Οι υπεύθυνοι της OpenAI, θεωρούν ότι η εφαρμογή, θα βοηθήσει ως βοηθός σε μεταφράσεις, αλλά και ανθρώπους με προβλήματα στον προφορικό λόγο. Προσέξτε όμως τη σημαντική λεπτομέρεια, σε αυτή την ανακοίνωση. Επειδή οι κίνδυνοι, να δημιουργηθεί απόλυτα πειστικά deepfakes με αυτή την εφαρμογή είναι μεγάλοι, η εταιρεία αποφάσισε να μην την κυκλοφορήσει ακόμα, «ειδικά σε μία χρονιά εκλογών».
Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος, της Google, θεωρεί ότι η παραπληροφόρηση γύρω από τις εκλογές του 2024 στις ΗΠΑ, θα είναι ανεξέλεγκτη καθώς τα νέα εργαλεία, έχουν κάνει την προηγμένη τεχνητή νοημοσύνη πιο προσιτή. Και όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα αποκάλυψης των «δακτυλικών αποτυπωμάτων», αυτών των εγκλημάτων, μπορεί κανείς να φανταστεί, τις πιθανότητες χειραγώγησης της ψήφου. Όταν ήδη, οι κολοσσοί της διαφήμισης στις ΗΠΑ, θα χρησιμοποιήσουν τεχνητή νοημοσύνη στις καμπάνιες των υποψηφίων.