Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να επιβάλει την υποχρεωτική απόσυρση των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων, με σκοπό την ανανέωση του στόλου και τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Η χώρα μας, με μέσο όρο ηλικίας των οχημάτων τα 17,3 έτη - τον υψηλότερο στην ΕΕ - αναμένεται ότι θα επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από αυτή την πρωτοβουλία.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την υποχρεωτική απόσυρση οχημάτων που πληρούν τα εξής κριτήρια:
- Ακινησία: Οχήματα που παραμένουν ακινητοποιημένα για μεγάλο χρονικό διάστημα θα θεωρούνται απόβλητα και θα οδηγούνται προς ανακύκλωση.
- Τεχνικός Έλεγχος: Οχήματα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ για δύο συνεχόμενα έτη ή απέτυχαν στον έλεγχο χωρίς να επιδιορθωθούν οι βλάβες τους, θα αποσύρονται υποχρεωτικά.
- Κόστος Επισκευής: Σε περιπτώσεις όπου το κόστος επισκευής σοβαρών ζημιών, όπως σε κινητήρα ή κιβώτιο ταχυτήτων, υπερβαίνει την αξία του οχήματος, θα προτείνεται η απόσυρση.
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) έχει προτείνει ένα χρονοδιάγραμμα απόσυρσης οχημάτων με βάση τα πρότυπα εκπομπών ρύπων, το οποίο αναμένεται να υιοθετηθεί από την Ε.Ε.:
2026: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 1.
2030: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 2.
2034: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 3.
2039: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 4.
2043: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 5.
2050: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 6.