Τους στόχους του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για το 2024 σε συνάρτηση με τον υπό συζήτηση κρατικό προϋπολογισμό της ίδιας περιόδου παρουσίασε στην ομιλία του στη Βουλή ο ΥΠΑΙΘΑ Κυριάκος Πιερρακάκης.
Ο κ. Πιερρακάκης οριοθέτησε την στοχοθεσία του υπουργείου στο τρίπτυχο «επαγγελματική εκπαίδευση, ανοιχτό σχολείο, «ελεύθερο πανεπιστήμιο», το οποίο οδηγεί στην σχεδόν εκ βάθρων αναδιοργάνωση της σχολικής και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην προοπτική αυτές οι μεγάλες αλλαγές να μπορούν να εξυπηρετήσουν την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και να στηρίξουν εκ του ασφαλούς την δεδομένη κοινωνική κινητικότητα, μέσω της εκπαίδευσης.
Είναι χαρακτηριστικό πως ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε στην ομιλία του "σε επαγγέλματα που χρειάζεται να τα ανακαλύψουμε, σήμερα δεν τα γνωρίζουμε", σημειώνοντας με αυτό τον τρόπο τις συγκλονιστικές αλλαγές που επιφυλλάσσει η πρόοδος της τεχνολογίας στην κοινωνία στην αμέσως επόμενη πενταετία ήδη.
Ο υπουργός ανέφερε πως στις προβλέψεις του προϋπολογισμού η παιδεία είναι απολύτως ικανοποιημένη με μια αύξηση της τάξης των 255 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ αν υπολογιστεί η αθροιστική αύξηση από το 2019 αυτή ανέρχεται σε πάνω από 15% και προσεγγίζει το 16%.
Ειδικότερα ο υπουργός αναφέρθηκε εκτενώς στο εκπαιδευτικό του όραμα για το «ανοιχτό σχολείο». Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά " Το ανοιχτό σχολείο έχει να κάνει με όλες εκείνες τις μεταρρυθμίσεις οι οποίες συντελούνται στο πλαίσιο το οποίο ανέφερα πριν, ενός κόσμου που τρέχει. Άρα, εγώ θα πω ότι σε ό,τι αφορά όχι μόνο τα σχολεία αλλά και την επαγγελματική εκπαίδευση και τα Πανεπιστήμια πρέπει να κάνουμε μία παραδοχή. Η εποχή της αυταρέσκειας τελείωσε. Πρέπει να ξεκινήσει η εποχή της περιέργειας, για να μπορέσουμε να διδαχθούμε από όλα εκείνα τα καλά παραδείγματα τα οποία υπάρχουν διεθνώς και να εφαρμόσουμε τις καλύτερες δυνατές πρακτικές για να πάμε όσο το δυνατόν καλύτερα.
Μας προβληματίζουν τα αποτελέσματα της PISA σε ό,τι αφορά τα σχολεία, δεν περιμέναμε όμως την PISA να μας το πει. Διότι, όλες οι μεταρρυθμιστικές ενέργειες που έχουν γίνει την τελευταία τετραετία συντελούν ακριβώς στο να υπάρξει αντιστροφή αυτής της φοράς, παρά την επίδραση του covid-19 όπως υπήρξε σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Άρα, σε ό,τι αφορά την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ο στόχος μας είναι να επενδύσουμε στα σχολεία, περισσότερο, με:
νέα βιβλία,
πολλαπλά συγγράμματα από το 2025,
να πάμε μάθημα-μάθημα, σχολείο-σχολείο και να κάνουμε πολύ στοχευμένες αλλαγές είτε αυτό αφορά για παράδειγμα την λογοτεχνία όπου θέλουμε να έχουμε πλήρη λογοτεχνικά βιβλία είτε αφορά την πληροφορική όπου θέλουμε να έχουμε διεθνείς πιστοποιήσεις της πληροφορικής στο σχολείο και να μπορέσουμε να κάνουμε το σχολείο μία γεννήτρια κοινωνικού κεφαλαίου με περισσότερο εθελοντισμό, με περισσότερη διάθεση προσφοράς συνολικά της σχολικής κοινότητας (στην ευρύτερη τοπική κοινότητα αλλά και εθνικά). Και με μία ευρύτερη διάθεση το σχολείο να μπορέσει να αναταχθεί. Είναι ζητούμενο για πάρα πολλές χώρες της Ευρώπης. Είναι ζητούμενο και για εμάς. Θα αναλυθούν όλα αυτά –αναλυτικότερα- τους επόμενους μήνες."
Το πρώτο τρίμηνο του 2024 αλλάζουν όλα στο δημόσιο σχολείο
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου Παιδείας ο Κυριάκος Πιερρακάκης έχει δώσει το στίγμα των προθέσεών του. Από την έμφαση στην προσχολική αγωγή μέχρι την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τη διά βίου μάθηση, οι εξαγγελίες του υπουργείου συνθέτουν ένα πλέγμα δράσεων που σκοπό έχουν την επιτάχυνση της εφαρμογής ήδη θεσμοθετημένων μεταρρυθμίσεων, αλλά και νέων τομών. Ο στόχος είναι σαφής: Η διευκόλυνση της σχολικής καθημερινότητας με ταυτόχρονη ψηφιακή επανάσταση στον χώρο της Εκπαίδευσης. Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες μέρες ο υπουργός Παιδείας είχε προσδιορίσει χρονικά τη θεσμοθέτηση «της μεγάλης μεταρρύθμισης στο δημόσιο σχολείο» για το πρώτο τρίμηνο του 2024, αναφερόμενος στις αλλαγές που θα δ΄ώσουν ένα νέο χαρακτήρα οριζόντια στη δημόσια Παιδεία.