Στο μικροσκόπιο PwC και EY
«Συναγερμός» έχει σημάνει εδώ και κάποιες ημέρες στα επιτελεία των ελεγκτικών εταιρειών PwC και EY στην Ελλάδα, καθώς ανακοινώθηκε πως στο διάστημα Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2024 θα ελεγχθούν από κοινά κλιμάκια της εποπτικής αρχής των ΗΠΑ (PCAOB -Public Company Accounting Oversight Board) και της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων (ΕΛΤΕ).
Οι κοινοί ποιοτικοί έλεγχοι αφορούν σε φακέλους ελέγχου εταιρειών, ελληνικών συμφερόντων, των οποίων οι μετοχές διαπραγματεύεται στην Wall Street. Και δεδομένου ότι την τελευταία πενταετία έχει καταδειχθεί πως Έλληνες ορκωτοί έβαλαν τις υπογραφές τους σε «πληθωρισμένες - εξωραϊσμένες» οικονομικές καταστάσεις εταιρειών και επενδυτικών οχημάτων ελληνικών συμφερόντων που μπήκαν στην Wall Street και εξήλθαν εν μέσω θορύβου και κρότου από αυτή , οι προαναφερόμενοι ποιοτικοί έλεγχοι μόνον υπόθεση ρουτίνας δεν θα είναι… Άλλωστε κάποιες εκ των ελληνικών ελεγκτικών εταιρειών ξέρουν πως η PCAOB δεν αστειεύεται, καθώς τους έχει ήδη επιβάλει μεγάλες κυρώσεις και τις έχει παραπέμψει στην αμερικανική δικαιοσύνη…
Η Telekom Romania Mobile
Έχουν περάσει τέσσερεις μήνες από τότε που ο ΟΤΕ ανακοίνωσε πως βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τον Όμιλο Quantum Projects, που ελέγχεται από τον Adrian Tomșa ιδιοκτήτη του μεγάλου ομίλου μέσων ενημέρωσης Clever Media στη Ρουμανία, για την πώληση της Telekom Romania Mobile. Χθες ο επικεφαλής του ΟΤΕ Μιχάλης Τσαμάζ ρωτήθηκε από τους αναλυτές για το πως πάει η διαδικασία και αρκέστηκε να δηλώσει πως «όταν υπάρξει κάποιο χειροπιαστό αποτέλεσμα, θα το ανακοινώσουμε».
Γιατί έως τώρα δεν έχει υπάρξει χειροπιαστό αποτέλεσμα; Η απάντηση βρίσκεται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ρουμανίας. Ο Πρόεδρος της Ρουμανικής Επιτροπής Ανταγωνισμού Bogdan Chirițoiu, έχει δημόσια εκφράσει επιφυλάξεις για το από που θα αντλήσει χρηματοδότηση ο Adrian Tomșa για να εξαγοράσει την Telekom Romania Mobile, εγείροντας τόσο ζητήματα ανταγωνισμού όσο και εθνικής ασφαλείας. Σήμερα στην αγορά της Ρουμανίας δραστηριοποιούνται τέσσερις μεγάλοι όμιλοι, ένας εκ των οποίων είναι η Telekom Romania Mobile.
Οι πληροφορίες από την ρουμανική αγορά αναφέρουν πως για την απόκτηση της Telekom Romania Mobile ο Adrian Tomșa θα χρησιμοποιήσει χρηματοδότηση που θα προέλθει από την Digi Communications, γνωστή ως RCS & RDS, μια ρουμανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών που δραστηριοποιείται στη Ρουμανία, την Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ρουμανίας εξετάζει την πτυχή αυτή και το πως θα μπορούσε να επιδράσει στον ανταγωνισμό, με τον βασικό προβληματισμό να έχει αν κάνει με το εάν ο Adrian Tomșa έχει τη δυνατότητα και τα χρήματα να εξασφαλίσει τη λειτουργία της Telekom Romania Mobile μέχρι να σταθεροποιηθεί. Να σημειωθεί πως η Telekom Romania Mobile κατέγραψε προσαρμοσμένο EBITDA 17 εκατ. ευρώ το 2023, από 38 εκατ. ευρώ το 2022, κυρίως λόγω του υψηλότερου κόστους ενέργειας, της απουσίας δραστηριοτήτων κινητής πρόσβασης για παροχέα κινητού ιδεατού δικτύου (MVNO), καθώς και λόγω των προωθητικών ενεργειών συγκράτησης της πελατειακής της βάσης. Οι πληροφορίες από την Ρουμανία αναφέρουν πως το τοπίο για την Telekom Romania Mobile θα ξεκαθαρίσει μετά τον Μάιο.
Growth story
Χωρίς ιδιαίτερο ενθουσιασμό υποδέχθηκαν οι αναλυτές τη δημοσιοποίηση της απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2023-2025, καθώς η απόφαση ήταν ήδη γνωστή από τον Ιούλιο. Το μόνο που επισημάνθηκε είναι πως η χθεσινή πορεία της μετοχής του ΑΔΜΗΕ που έκλεισε στα 2,355 ευρώ κατέδειξε πως ο τίτλος βρίσκεται στην περιοχή του fair value. Το μόνο σίγουρο είναι πως το θεσμοθετημένο έως το 2025 μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου δίνει ορατότητα στους επενδυτές, αλλά προσφέρει και ένα αφήγημα στη Διοίκηση του ΑΔΜΗΕ. Διότι όταν το WACC το 2022 ήταν στο 6,1% η μετοχή του ΑΔΜΗΕ δεν ήταν ελκυστική και η Διοίκηση της εισηγμένης δεν μπορούσε να «πουλήσει» ένα growth story. Το νέο ωστόσο WACC (2023: 7,57%, 2024: 7,51%, 2025: 7,45%) άλλαξε τα δεδομένα, εξορθολόγισε την κατάσταση και κυρίως λειτουργεί ως παράγοντας διατήρησης ή και επέκτασης της «επενδυτικής βάσης» του ΑΔΜΗΕ.
Εταιρείες με ανύπαρκτες έδρες
«Τρύπες» στην Υπηρεσία Μιας Στάσης (ΥΜΣ) του Γενικού Εμπορικού Μητρώου εκμεταλλεύονται επιτήδειοι για να συστήσουν εταιρείες με ανύπαρκτες στην ουσία έδρες, με αποτέλεσμα όταν γίνεται έλεγχος της φορολογικής διοίκησης οι ελεγκτές να μην μπορούν να εντοπίσουν τους διαχειριστές και εταίρους των νομικών προσώπων.
Η Υπηρεσία Μιας Στάσης γνωστή και ως «e-ΥΜΣ» είναι μία ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία ο ενδιαφερόμενος κάνει ο ίδιος τη σύσταση της εταιρείας του, χωρίς να απαιτείται να επισκεφθεί οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία. Η πλατφόρμα είναι εξαιρετικά χρήσιμη και πράγματι έχει βοηθήσει να συστήνονται εύκολα ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες, ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρείες, εταιρείες περιορισμένης ευθύνης, καθώς και ανώνυμες εταιρείες. Ωστόσο, η τεχνική διασύνδεση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου με το TAXIS έχει αφήσει ανοικτά παράθυρα τα οποία εκμεταλλεύονται οι επιτήδειοι.
Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση έχει να κάνει με το ότι το σύστημα επιτρέπει την απόδοση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου σε νεοσύστατή εταιρεία, χωρίς να προβλέπεται υποχρεωτικά η υποβολή – επισύναψη του μισθωτηρίου ή της δήλωσης δωρεάν παραχώρησης του χώρου που θα στεγαστεί η εταιρεία. Με απλά λόγια η διεύθυνση της έδρας της επιχείρησης απλά δηλώνεται και δεν αποδεικνύεται βάσει εγγράφων. Όμως ο νόμος 4919/2022 που προβλέπει την λειτουργεία της Υπηρεσίας Μιας Στάσης, αναφέρει πως για την απόδοση ΑΦΜ η «e-ΥΜΣ» (το ΓΕΜΗ) διαβιβάζει αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο στο TAXIS τα πλήρη στοιχεία των εταίρων, των μετόχων, των διαχειριστών και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, όπως απαιτούνται από τη φορολογική νομοθεσία, αλλά και «τα στοιχεία προσδιορισμού της έδρας της εταιρείας, όπως προκύπτουν από το αποδεικτικό ηλεκτρονικής υποβολής δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων δωρεάν παραχώρησης ή μίσθωσης, τα στοιχεία του οποίου επιβεβαιώνονται μέσω διαλειτουργικότητας με την ΑΑΔΕ».
Προσοχή. Η φράση κλειδί στο κείμενο του νόμου είναι «επιβεβαιώνονται μέσω διαλειτουργικότητας με την ΑΑΔΕ». Στην πράξη αυτή η διαλειτουργικότητα δεν υφίσταται. Οι υπάλληλοι του ΓΕΜΗ δεν έχουν πρόσβαση στη βάση της ΑΑΔΕ για να ελέγξουν εάν πράγματι έχει δηλωθεί το μισθωτήριο της υπό σύστασης εταιρείας ή έχει κατατεθεί στο TAXIS η δήλωση δωρεάν παραχώρησης του χώρου. Το αποτέλεσμα είναι συστηματικοί φοροκλέπτες που δημιουργούν εταιρείες για να κόβουν εικονικά και πλαστά τιμολόγια να δηλώνουν έδρες στις οποίες η εφορία δεν μπορεί να κάνει έλεγχο και στις οποίες δεν μπορεί να τους γίνει επίδοση προσωρινού ή οριστικού φύλλου ελέγχου.
Το πρόβλημα μπορεί να λυθεί σχετικά απλά. Με μια απλή «διαλειτουργικότητα» στην ψηφιακή πλατφόρμα που θα επιτρέπει την ολοκλήρωση της διαδικασίας σύστασης επιχείρησης, μόνον όταν πιστοποιείται από την βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ πως έχει δηλωθεί το μισθωτήριο ή αντίστοιχα όταν έχει δηλωθεί η δωρεάν παραχώρηση του χώρου που θα στεγάσει το νομικό πρόσωπο.