Ελλάδα

Περιφέρεια Θεσσαλίας: Παρουσιάζει το σχέδιο θωράκισής της - Πού διαφέρει από την πρόταση των Ολλανδών

Eurokinissi Eurokinissi
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας συμφωνεί κατά 90% με το σχέδιο της ολλανδικής εταιρείας

Σήμερα παρουσιάζεται από την Περιφέρεια Θεσσαλίας η μελέτη των 500 σελίδων που επί 5 μήνες συγκρότησαν επιστήμονες και παράγοντες της Περιφέρειας για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής και την αντιμετώπιση του υδατικού ελλείμματος, όπως είπε στο Action24 ο Περιφερειάρχης, Δημήτρης Κουρέτας. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι υπάρχει «σύμπτωση κατά 90% με το σχέδιο της ολλανδικής εταιρείας» με μείζονα διαφορά την κατασκευή σήραγγας απορροής από την Κάρλα προς το Αιγαίο.

Περιγράφοντας τα όσα ειπώθηκαν χθες στο Μέγαρο Μαξίμου, ο κ. Κουρέτας διευκρίνισε ότι τη Δευτέρα «έγινε μία παρουσίαση του σχεδίου της ολλανδικής εταιρείας, σύντομη, 10 λεπτών, και κάποιες ερωτήσεις. Σήμερα θα γίνει η αναλυτική παρουσίαση του σχεδίου στην ομάδα μας».

«Από αυτά που άκουσα και αυτά που έχουμε εμείς σχεδιάσει υπάρχει μεγάλη σύμπτωση στον σχεδιασμό. Υπάρχουν και κάποιες διαφορές που θα αρχίσουμε να συζητάμε σήμερα με τον κ. Γκουζούρη που θα έρθει στο γραφείο μου να αναλύσουμε την πρόταση», προσέθεσε.

«Στις 12.00 θα δώσω συνέντευξη Τύπου όπου θα παρουσιάσω το δικό μας, πλήρες και μελετημένο σχέδιο, 500 σελίδων, σχεδιασμένο από συναδέλφους εδώ και 5 μήνες. Δεν έχει μεγάλες διαφορές από το σχέδιο των Ολλανδών ,από ό,τι γνωρίζω».

Οπως είπε ο ίδιος, η πρόταση της Περιφέρειας Θεσσαλίας περιλαμβάνει:

  • μικρά και μεγάλα φράγματα «πάνω, ψηλά», 
  • διευθέτηση ποταμών και ρεμάτων, καθώς και αναχωμάτων πιο χαμηλά
  • σχεδιασμό για αντιπλημμυρική θωράκιση της Κάρλας
  • αγροτική πρόταση για τη Θεσσαλία, που αφορά την αναδιοργάνωση καλλιεργειών

«Υπάρχει ένα σκεπτικό που εδώ και αρκετά χρόνια απασχολεί τους επιστήμονες, την πολιτική και τη χώρα, το κατά πόσο είναι βιώσιμες οι καλλιέργειες στη Θεσσαλία, εξαιτίας του υδατικού ελλείμματος που υπάρχει, όπως π.χ. το βαμβάκι ... Η Θεσσαλία έχει κάθε χρόνο ένα έλλειμμα 460.000.000 κυβικά, που δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στον υπόγειο υδροφορέα. Αυτό μπορεί να κλείσει με τρία βασικά μέτρα, που προτείνουν και οι Ολλανδοί», είπε ο κ. Κουρέτας:

  • δημιουργία φραγμάτων, κυρίως προς Σκοπιά, Πύλη και Μουζάκι
  • δημιουργία κλειστών αγωγών άρδευσης, αντί ανοιχτών καναλιών
  • στάγδην άρδευση (με σταγόνες) αντί του ψεκασμού

Για την Κάρλα, όπως είπε, «το σχέδιο των Ολλανδών προβλέπει να αφήσουμε το νερό να φύγει, όπως είναι, μέσα σε δύο χρόνια. Θα μείνει ο παλιός ταμιευτήρας. Εμείς προτείνουμε ένα σχέδιο που θα ξεκινήσει σε 15 ημέρες, να αρχίσουμε να παίρνουμε νερά από ένα σημαντικό σημείο της Κάρλας, τα Κανάλια, όπου έχει εγκλωβιστεί. Με αυτό τον τρόπο, θα δείξουμε πώς μπορεί να επιταχυνθεί η απάντληση υδάτων από την Κάρλα. Το δικό μας σχέδιο αφορά μία περιοχή όπου είναι εγκλωβισμένα 10.000.000 κ.μ. νερού. Είναι ένα πείραμα, να δείξουμε ότι μπορεί να συμβεί. Αν υιοθετηθεί από την κυβέρνηση περαιτέρω, η απάντληση των νερών θα πάρει περίπου τον μισό χρόνο.

Οπως είπε ο κ. Κουρέτας, επικρατεί ανασφάλεια για την επόμενη μέρα :«Συμφωνούμε κατά 90% με το σχέδιο της ολλανδικής εταιρείας, έχουμε ένα 10% διαφορά», υπογράμμισε. «Και αυτό περιλαμβάνει την σήραγγα στην Κάρλα, για να φεύγει το νερό προς το Αιγαίο. Δηλαδή, αν ξανάρθει νερό, θα το οδηγήσουμε αλλού αντί να πλημμυρίσει η περιοχή. Από την περιοχή της Γυρτώνης θα πάει με αγωγό στον ταμιευτήρα της Κάρλας και από εκεί στο Αιγαίο. Αυτό το έργο είναι αξίας περίπου 250 εκατ. ευρώ, χρειάζεται τρία χρόνια να γίνει και εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνει. Οι καλλιεργητές και οι κτηνοτρόφοι στην Κάρλα γνωρίζουν ότι τα νερά θα φύγουν σε 1,5-2 χρόνια. Αλλά μετά από αυτό το διάστημα, ποια θα είναι η προοπτική τους, να ξαναφτιάξουν τα χωράφια τους και τα μαντριά τους; Αυτό είναι το ζήτημα».

Τέλος, ο κ. Κουρέτας περιέγραψε ότι για τα έργα της πρότασης της Περιφέρειας, ο συνολικός προϋπολογισμός είναι 3,5-4 δισ. ευρώ. Ένα μεγάλο μέρος ως 80% θα το διαχειριστεί η κεντρική κυβέρνηση, τα υπόλοιπα η Περιφέρεια, τη διευθέτηση ποταμών, ρεμάτων, αναχωμάτων και την συντήρηση των δρόμων μεταξύ των πόλων.