Τα ατυχήματα πλέον είναι συχνό φαινόμενο, με τραυματισμούς νέων αλλά και μεγαλύτερων να είναι συνεχείς. Ηλεκτρικά πατίνια συνεχίζουν να βγαίνουν στην Κηφισίας και σε όλους κεντρικότατους δρόμους της χώρας λειτουργώντας σαν μηχανές και κάνοντας πολλές φορές σλάλομ μεταξύ των αυτοκινήτων. Πολλά πράγματα πρέπει να αλλάξουν για την εύρυθμη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών στη χώρα, αρχής γενομένης από τον νέο ΚΟΚ που δεδομένα πρέπει να περιλαμβάνει σοβαρές αλλαγές στην χρήση τους.
Σημειώνεται ότι σε ερώτηση για το αν η κυβέρνηση σχεδιάζει αυστηροποίηση του Κώδικα Ωδικής Κυκλοφορίας η Υφυπουργός υποδομών και μεταφορών της Ελλάδας αρμόδια για θέματα μεταφορών, κα Αλεξοπούλου, απάντησε πως «τα θέματα ΚΟΚ για εμάς είναι ύψιστης προτεραιότητας. Συνολική αλλαγή του ΚΟΚ έχει να γίνει από το 2007. Σύντομα θα παρουσιάσουμε τις θέσεις μας για τον νέο ΚΟΚ που θα λαμβάνει υπόψιν και τη μικροκινητικότητα. Το νομοσχέδιο έρχεται σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες».
Παρά τη σαφήνεια του νομοθετικού πλαισίου, το ίδιο παραμείνει ανεφάρμοστο. Ελάχιστοι είναι εκείνοι που το τηρούν, αφού οι περισσότεροι είτε το αγνοούν είτε αδιαφορούν για την εφαρμογή του. Βέβαια, όσα ατυχήματα και αν έχουν γίνει δεν υπάρχει καμία συνέπεια.
Δεκάδες και εκατοντάδες πολίτες κυκλοφορούν μέρα – νύχτα στους δρόμους της πρωτεύουσας αλλά και σε μεγάλης πόλεις της επαρχίας, με ηλεκτρικά πατίνια, ηλεκτρικά σκούτερ, δίκυκλα, αυτοεξισσοροπούμενα μονόκυκλα και αμαξίδια (για ΑΜΕΑ), τα κατά νόμο Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα, χωρίς να τηρούν στοιχειώδεις κανόνες ασφάλειας.
Όπως προβλέπεται από τον αναθεωρημένο ΚΟΚ μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, ο αναβάτης να φορά κράνος και να οδηγεί στην άκρη του δρόμου ή σε ποδηλατόδρομους και να φέρουν κατάλληλη σήμανση - φωτισμό αφού κατά τις βραδινές ώρες η κυκλοφορία με ένα τέτοιο όχημα θεωρείται εξόχως επικίνδυνη.
«Πειραγμένα» με μοτέρ για μεγαλύτερες ταχύτητες
Στην πραγματικότητα τίποτα από τα παραπάνω δεν συμβαίνει ή τουλάχιστον ελάχιστοι τα εφαρμόζουν. Πολλοί οδηγοί θεωρούν το όριο των 25 χιλιομέτρων μικρό, με αποτέλεσμα να βάζουν μεγαλύτερες μπαταρίες και «πειράζουν» τα μοτέρ ώστε να αποδίδουν μεγαλύτερες ταχύτητες παραβιάζοντας πρωτίστως την κοινή λογική, ότι ένα πατίνι ή ένα ποδήλατο που κινείται τόσο γρήγορα ανάμεσα στα αυτοκίνητα μοιραίως θα προκαλέσει ατυχήματα.
Τα Ε.Π.Η.Ο. διέπονται από ειδικούς κανόνες οι οποίοι ρυθμίζουν την κυκλοφορία, τη στάθμευση, τις τεχνικές προδιαγραφές, καθώς και τις κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους νέους κανόνες.
Τα Ε.Π.Η.Ο. χωρίζονται σε δυο βασικές κατηγορίες:
Αν η μέγιστη ταχύτητα τους είναι έως 6 χλμ./ώρα, Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 12 ετών.
Αν η μέγιστη ταχύτητα τους είναι από 6 χλμ./ώρα έως και 25 χλμ./ώρα, Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών.
Σε κάθε περίπτωση, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ:
Τα Ε.Π.Η.Ο., με μέγιστη ταχύτητα από 6 έως και 25 χλμ./ώρα, υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατόδρομους, όταν υπάρχουν. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος. Σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα απαγορεύεται να κυκλοφορούν.
Απαγορεύεται να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά ή κινητά τηλέφωνο. Συσκευές ήχου ή κινητά τηλέφωνα επιτρέπονται μόνο εάν είναι τοποθετημένα σε ειδική Θέση για ανοικτή ακρόαση.
Απαγορεύεται να μεταφέρουν επιπλέον επιβάτες στα οχήματά τους. Η χρήση είναι αυστηρά προσωπική.
Απαγορεύεται να κινούνται παράλληλα ανά δύο ή περισσότεροι.
Οι οδηγοί όλων των Ε.Π.Η.Ο. είναι υποχρεωμένοι να κρατούν με τα δυο τους χέρια το τιμόνι (εφ’ όσον υπάρχει), εκτός από όταν δίνουν σήμα πριν την αλλαγή κατεύθυνσης.
Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα Βαδίζοντας
Στις κατοικημένες περιοχές οι Δήμοι μπορούν να καθορίζουν ειδικούς χώρους για τη στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο.