Ο Δορυφόρος Λογαριασμός είναι σε θέση να συνυπολογίσει με τη μέγιστη δυνατή ακρίβεια τη συμβολή του τουρισμού σε άλλους τομείς της οικονομίας και της παραγωγικής δραστηριότητας, αποτυπώνοντας ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα.
«Η δημιουργία Δορυφόρου Λογαριασμού Τουρισμού είναι στην κορυφή των προτεραιοτήτων μιας εθνικής πολιτικής για τον τουρισμό», επισημαίνει σε Ερώτηση που κατέθεσε ο Τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτής Δωδεκανήσου, κ. Μάνος Κόνσολας.
Ο Τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας τονίσει ότι με τη λειτουργία του Δορυφόρου Λογαριασμού Τουρισμού, η χώρα αποκτά το πιο αξιόπιστο πολυεργαλείο για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής στον τουρισμό.
Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού εγγράφου που κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων ο Βουλευτής κ. Μάνος Κονσόλας, η υπουργός Τουρισμού κάνει γνωστό ότι ο Δορυφόρος Λογαριασμός Τουρισμού κατασκευάστηκε ως τμήμα του χρηματοδοτούμενου από την EE έργου Ανάπτυξη και Λειτουργία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Στρατηγικού Σχεδιασμού του Τουριστικού Τομέα: Δορυφόρος Λογαριασμός (Δ.Λ.Τ.) και Παρατηρητήριο Τουρισμού.
Το έργο διεξήχθη κατά την περίοδο 2006-2008. Τα παραδοτέα αποτελούνται από επιμέρους στοιχεία, όπως εξοπλισμός, έτοιμα πακέτα λογισμικού, εφαρμογές, μελέτες και ερευνητικά αποτελέσματα. Το Υπουργείο Τουρισμού, δηλαδή ο φορέας εκμετάλλευσης του Πληροφοριακού Συστήματος που κατασκευάστηκε, δεν μπόρεσε να το θέσει σε λειτουργία και ως εκ τούτου δεν ενεργοποιήθηκε ο Δορυφόρος Λογαριασμός Τουρισμού.
Οι λόγοι που δεν κατέστη δυνατή η λειτουργία και η ενεργοποίηση του ΔΛΤ σύμφωναα με την κ. Κουντουρά, αποτελούν αντικείμενο μελέτης στο πλαίσιο του έργου Δράση Τεχνικής Βοήθειας (ΔΤΒ) για τη στήριξη του τουριστικού σχεδιασμού και της πολιτικής για την προώϋηση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης στην Ελλάδα. Ειδικότερα, στο πλαίσιο του έργου που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τρέχει αυτήν την περίοδο στο Υπουργείο προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η αξιολόγηση και η ανάλυση του ονομαζόμενου Ελληνικού Δορυφόρου Λογαριασμού Τουρισμού (ΕΛ-ΔΛΤ) και ήδη εξετάστηκαν οι δυνατότητες αναβάθμισης και βελτίωσης του υπάρχοντος συστήματος που ολοκληρώθηκε το 2008.
Το συμπέρασμα της ανωτέρω αξιολόγησης και εξέτασης της δυνατότητας αναβάθμισης και τελικά πιθανής χρήσης του συστήματος είναι συνοπτικά το εξής: ο ΔΛΤ αντιμετωπίστηκε κυρίως ως πληροφοριακό σύστημα και όχι ως εθνικολογιστικό εργαλείο, που απαιτεί συγκεκριμένη μεθοδολογική αντιμετώπιση διαφόρων θεμάτων και κατάλληλα διαμορφωμένα δεδομένα σύμφωνα με το Συνιστώμενο Μεθοδολογικό Πλαίσιο των ΔΛΤ. Επιπλέον, το λογισμικό εξαιτίας σοβαρών ελλείψεων και ανεπαρκειών παράγει υπολογιστικά εσφαλμένους και εννοιολογικά ανακριβείς πίνακες ΔΛΤ.
Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) που δημιουργήθηκε αποτελεί ένα εκτεταμένο και πολύπλοκο σύστημα με συστατικά που δεν είναι αλληλένδετα με συνεκτικό και ολοκληρωμένο τρόπο. Η 6ετής περίοδος εγγύησης που αναφέρεται στη σύμβαση για τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας του Πληροφοριακό Σύστημα δεν αξιοποιήθηκε κατάλληλα. Καθότι έχει παρέλθει σχεδόν μία δεκαετία από την ημερομηνία παράδοσης, ο δαπανηρός εξοπλισμός είναι σε μεγάλο βαθμό απαρχαιωμένος, ένα επιπρόσθετο γεγονός που καθιστά τις προσπάθειες αναβάθμισης και βελτίωσης του ΟΠΣ και του ΕΛ-ΔΛΤ τεχνικοοικονομικά ανέφικτες.
Σύμφωνα με την υππουργό Τουρισμού τα πρακτικά και οι εκθέσεις που καταρτίστηκαν για την παρακολούθηση και παραλαβή του έργου υποδεικνύουν σημαντικές ελλείψεις, όπως η απουσία μιας κοινώς αποδεκτής ερμηνείας του γενικότερου σκοπού του έργου και του προσδοκώμενου αποτελέσματος, η έλλειψη επαρκών και κατάλληλα διαμορφωμένων δεδομένων, η προβληματική διαχείριση του έργου, παράγοντες που συντέλεσαν στην μη ορθή υλοποίηση σημαντικών φάσεων του έργου, όπως της πιλοτικής και της παραγωγικής λειτουργίας καθώς και της εκπαίδευσης χρηστών.
Από τα παραπάνω αποδεικνύονται οι ελλείψεις, οι καθυστερήσεις καθώς και οι παραλείψεις όλων των προηγούμενων ετών. Επειδή όμως το Υπουργείο Τουρισμού θεωρεί ότι οι Δορυφόροι Λογαριασμοί Τουρισμού είναι υψίστης σημασίας, με δική του βούληση επιδίωξε σύμφωνα με την κ. Κουντουρά και κατάφερε να ξεπεράσει τα εμπόδια, προβλήματα και παθογένειες του παρελθόντος, και ενίσχυσε τις διευθύνσεις που έχουν υπο την ευθύνη τους ΔΛΤ καθώς και το Παρατηρητήριο και με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπολογίζει μέχρι τον Ιούνιο να έχουν ολοκληρωθεί οι ΔΛΤ προκειμένου να ξεκινήσει να λειτουργεί το πιλοτικό πρόγραμμα.
Στο πλαίσιο αυτό το Υπουργείο Τουρισμού συνεργάζεται με όλους τους φορείς που παράγουν και χρησιμοποιούν στατιστικά στοιχεία τουρισμού, όπως η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), η Τράπεζα της Ελλάδος, το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), το Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) κλπ.
Ο ΔΛΤ αποτελεί ένα εθνικολογιστικό εργαλείο και όχι ένα πληροφοριακό σύστημα όπως αντιμετωπίστηκε από το έργο που ολοκληρώθηκε το 2008 και απαιτεί ειδική μεθοδολογική αντιμετώπιση διαφόρων ζητημάτων και κατάλληλα διαμορφωμένα δεδομένα. Το υπάρχον ΟΠΣ είναι ένα πολύπλοκο σύστημα, το οποίο περιέχει μεταξύ άλλων το υποσύστημα ΕΛ-ΔΛΤ. Να σημειωθεί επίσης ότι τα υπολογιστικά φύλλα τύπου MS Excel είναι επαρκή για την λειτουργία του ΔΛΤ και ως εκ τούτου δεν θα χρειαστούν επιπλέον πόροι σε ότι αφορά το ψηφιακό μέρος του συστήματος.